Hård dyst om at være bedst til innovation

En realistisk forretningsproblematik i virksomheden Haldor Topsøe A/S var emnet for konkurrence blandt internationale studerende på Copenhagen business School.

De, der fik mest søvn, nåede tre timer.

Når man har et par og tredive timer til at løse en kompliceret forretningsopgave, må aften og nat tages til hjælp. Så værelserne på SAS Radisson Hotel tæt på Copenhagen Business School på Frederiksberg så ikke meget til deres beboere, natten inden opgaven i årets Case Competition skulle afleveres.

Men alt kom frem til dommerpanelets bord til tiden; og som omtalt i Berlingske Business lørdag blev det holdet fra værtsskolen CBS, der løb med førstepladsen i årets konkurrence for udvalgte hold fra en række internationale business skoler. Det skete i opløb med studerende fra Hong Kong og Berkeley, USA.

Inden afslutningsfesten på Søllerød Kro fredag aften var de deltagende hold gennem et par hårde døgn. Ideen med en case competition er, at et hold studerende under tidspres skal løse en realistisk forretningsopgave og fremlægge deres analyse og konklusioner overbevisende for et dommerpanel af forskere og erhvervsfolk.

Ny teknik på nyt marked
Temaet for årets dyst var innovationsstrategi, og det var samtidig overskriften for hele den forgangne uge på Copenhagen Business School. Hvilket blandt andet betød, at finalen fredag blev overværet af et fyldt auditorium med omkring 450 studerende til at klappe af finalisterne.

Årets case var udarbejdet af to studerende på CBS og handlede om den danske forsknings- og teknologivirksomhed Haldor Topsøe A/S.

Virksomheden er langt fremme i udviklingen af en ny energi-teknologi, brændselsceller også kaldet SOFC (solid oxide fuell cell). En alternativ energikilde, der på sigt vil kunne fungere på både industri- og husholdningsskala.

Opgaven for de deltagende hold gik ud på at vurdere, hvordan og i hvilken tidshorisont Haldor Topsøe kan introducere denne nye teknologi på et nyt marked - og få en fortjeneste ud af det.

Casen var både realistisk og i »real time«; for den afspejler de problematikker, virksomheden selv funderer over p.t.

Det vindende løsningsfroslag fra CBS-holdet gik bl.a. ud på, at Haldor Topsøe skal alliere sig med strategiske partnere og i første omgang satse på et mellemstort marked, f.eks. hospitaler og virksomheder, og derefter bevæge sig »ned« i husholdningsmarkedet.

Ti måneders arbejde
Det er tredje gang, studerende fra den københavnske uddannelsesinstitution arrangerer Case Competition. Et fænomen der udspringer fra USA.

CBS er fortsat den eneste europæiske business skole, der arrangerer en sådan konkurrence for undergraduates - studerende der endnu ikke har taget eksamen.

23 studerende på CBS har arbejdet ti måneder med at arrangere begivenheden. I sig selv også en slags case learning. Budgettet på omkring 800.000 kr. er kommet i land gennem bidrag fra en række sponsorer.

Det sociale element og netværket er udover et højt akademisk niveau vigtigt for den danske konkurrence, fortæller en af arrangørerne Steffen Risager.

»Det er en god lejlighed for studerende fra forskellige nationer for at møde hinanden. Men det giver også mulighed for, at repræsentanter for universiteter, vi gerne vil samarbejde med her på stedet, kan komme og møde os, og at internationale universiteter og CBS får styrket kontakten med dansk erhvervsliv.«