Håndværkere skal til at rydde op

Håndværkerne scorer pænt i en ny forbrugerundersøgelse. Men irritationsmomenter skal rettes, mener Marie Scott Poulsen, kommunikationschef i Håndværksrådet.

Hvorfor har håndværkere svært ved at møde til aftalt tid?

»En håndværkeres dagligdag kan være svær at planlægge; men det er ingen undskyldning for ikke at møde til tiden. Udgangspunktet for undersøgelsen er mødet mellem private forbrugere og håndværkere, og det er i sig selv unikt. Vi har fået fokus på de her småting, som irriterer voldsomt; og når de nu er påvist, er skridtet ikke så langt til at gøre noget ved det.«Hvad vil I så gøre ved det?

»Vi har allerede nu en standardaftale, som kan hentes på Håndværksrådets hjemmeside, og så har vi i samarbejde med Forbrugerrådet udarbejdet en aftale, som ligger klar næste år. «Håndværkere er heller ikke gode til at blive færdige til aftalt tid?

»Det er selvfølgelig lige så beklageligt. Men her er vi ovre i mere komplekse størrelser. En håndværksopgave i et privat hjem kan jo vise sig at ændre karakter og omfang undervejs. Forbrugerne betragter håndværkere som flinke. Laver i charmekurser?

»Vi har lagt mere vægt på, at håndværkere opfattes som dygtige. Vi er glade for den positive holdning; men det er ikke afgørende, om håndværkere opfattes som charmerende eller ej. Det ser ud, som om forbrugerne er klar over, at der generelt udføres godt håndværksarbejde i Danmark.«Har I været nervøse for håndværkernes image i befolkningen?

»Vi synes, billedet af håndværkere har været tegnet lidt uretfærdigt. Billedet er blevet mere nuanceret; og det viser, at mødet mellem forbrugerne og håndværkerne i almindelighed går fint.«Hvad kan I egentlig bruge undersøgelsen til?

»Først og fremmest er vi glade for, at den viser et mere positivt billede af håndværkere. Men den fortæller også, at basale ting som at møde til tiden, aftale omfang og karakter af en opgave og rydde op efter sig betyder noget for forbrugerne.«