Håndholdt er hipt

9. klasse på Amager Fælled Skole har brugt håndholdte computere og hiphop i danskundervisningen for at engagere eleverne i sproget. Forsøget faldt overraskende positivt ud.

En skoleklasse på Amager har i en uge arbejdet med hiphopmusik og -sprog på håndholdte computer. Foto: Bjarne Bergius Hermansen<br> Fold sammen
Læs mere
Håndholdte computere og hiphop er blevet forenet i et usædvanligt forsøg på at bruge ny teknologi til at gøre danskundervisningen i folkeskolen mere vedkommende og engagere eleverne - især de tosprogede.

Eleverne i 9.x på Amager Fælled Skole har derfor i en uge arbejdet med hiphopmusik og -sprog på hver deres håndholdte computer (en såkaldt PDA - personlig, digital assistent). Og undervisningsformen har optaget dem så meget, at de lavede deres lektier og komplicerede tekstanalyser uden at beklage sig.

Københavns Kommune ville prøve nye undervisningsmetoder, og Danmarks Radios undervisningsafdeling har bygget hele projektet op.

9.x har analyseret raptekster og ordvalget i dem, som navnlig de muslimske piger ikke altid har syntes var smart.

»De bliver mere bevidste om sproget - at man f.eks. godt kan sige 'fuck dig' til en ven men ikke til sin mor,« siger Anja Lundberg Andersen fra DR Undervisning.

En ny verden
Klassen har selv skrevet raptekster og opført dem for hinanden til rytmeakkompagnement fra et særligt udviklet program, Bits & Beats, på lommecomputeren. De har desuden haft besøg af en professionel rapper. Hele tiden har de på PDAen og fra Internet kunnet trække på DR Undervisnings materiale om rapsprog, hiphopkultur og hiphoppens historie med tekster, videoklip og lyd.

»Det er mere motiverende, når man arbejder med en PDA. Undervisningen bliver mere som en leg, hvor det ved tavlen mere er de hårdere fakta,« mener Michael fra 9.x.

Klassen er vant til projektarbejde, men måden at arbejde på var ny.

»Der gik ikke mange minutter, før eleverne var i gang. De var meget motiverede, også de mere stille typer. Jeg har selv været en slags elev. Rap har ikke sagt mig meget før, men det er en spændende form for lyrik. Pigerne var også med, men drengene var mest optaget,« siger Peter Clausen, 9.xs klasselærer.

Mange flere muligheder
I Århus afprøvede 8. klasse på Bakkegårdsskolen i Århus samme forløb en uge i august. Københavns og Århus kommuner har brugt en halv million på projektet. Københavns Kommune er med i netværket Crossroads Copenhagen, som gennem forsøg viser, hvad ny teknologi kan bruges til. IT-producenten Hewlett-Packard, som også er med, leverede de håndholdte computere. Københavns Universitet har hjulpet pædagogisk.

Katrine fra 9.x har lært en masse, selv om hun ikke syntes så godt om hiphop. Men hun mener fint, at undervisningsmetoden kan bruges til f.eks. billedanalyse, digte, film, et H.C. Andersen-tema eller sprogundervisning.

»Det er da smart, hvis vi fik lov til at få PDAen med hjem. Så kunne vi sidde i bussen og høre, hvordan de franske ord udtales,« siger hun.

Der er to grunde til det gode udfald af forsøget.

»Udgangspunktet er emner, som interesserer eleverne, og en præsentation af emnet, der bruger de medier, som eleverne interesserer sig for. Egentlig er der intet nyt i det. Vi har bare taget en god årgangsvin og tilpasset den samtiden, og derfor er det lykkedes så godt. Men det glemmer mange lærere i undervisningen,« siger Jesper Campbell Barratt, lærer og IT-vejleder på Amager Fælled Skole.

10.000 videoklip
DR Undervisning har arbejdet videre med hiphop-emnet og har nu både opgaver og lærervejledninger liggende på Internet. Lydprogrammet Bits & Beats er også lagt på nettet, og snart kan alle bidrage med egne numre. En engelsk udgave af hiphop-temaet med engelske raptekster er undervejs til brug i engelskundervisningen.Undervisningsmaterialet fra hiphop-projektet kan ses på: www.dr.dk/skole/ungdomsliv/tema/hip_hop/