Gyldent år for reklamebranchen

Analyse. Den danske reklamebranche rundede for første gang i fem år en omsætning på 10 mia. kr. i 2006.

2006 blev det økonomisk bedste i fem år for reklame-branchen.

Mere end 10 mia. kr. gik igennem 156 landets største reklame-, medie- og pr-bureauer i 2006. Det svarer til en vækst på mere end 7,1 procent i forhold til det foregående år. I samme periode blev det samlede overskud efter skat øget fra 191 mio. kr. til 267 mio. kr.

- 2006 har været det bedste af de fem år, jeg har analyseret. Ikke mindst medie-bureuaerne har øget omsætningen pænt, mens især pr-bureauerne har været gode til at tjene penge, siger direktør Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse, der har gennemført den første større uafhængige regnskabsanalyse af hele den danske reklame-branche.

Godt år119 reklamebureauer, 10 mediabureauer og 27 pr-bureauer er omfattet af analysen fra Dansk Brancheanalyse.

Ifølge tallene voksede omsætningen i de største danske reklamebureauer med seks procent i 2006 til 4,3 mia. kr. Mediebureauerne gik 8,3 procent frem i omsætning til 5,3 mia. kr., mens PR-bureauerne øgede omsætningen med 5,0 procent til 431 mio. kr.

Storebror i reklamebranchen er reklame-bureauerne. Omsætningen i mediebureauerne består primært af videresalg af reklamepladser i alt lige fra ugeaviser, dagblade, internet og tv.

Fremgangen blandt reklame-bureauerne er måske vendepunktet for en gruppe virksomheder, der har været igennem nogle rigtig hårde år. Bureauerne havde kronede dage i 1997, men har siden undergået store forandringer.

- 2006 var helt sikkert et godt år for de danske reklamebureauer, men det bliver aldrig helt så godt som i 1997. Dertil har branchen ændret sig for meget, siger Henrik Dyhring fra DRRB. DRRB er branche-organisation for de største danske reklamebureauer.

I de magre år har ikke mindst de store bureauer skåret ind til benet - og slankekuren begynder nu at give resultater. I 2006 var det rarest at være stor.

De ti største i reklame-branchen øgede dækningsbidraget med 10,4 procent, og var klart bedst målt på størrelsen af overskuddet efter skat pr. medarbejder, fremgår det af analysen fra Dansk Brancheanalyse.

Trods det forholdsvis gode år i 2006, så tjener bureauerne fortsat for få penge, mener Henrik Dyhring:

- I forhold til andre branche tjener reklamebureauerne ikke nok penge. Der er skåret ind til benet, og ansat de rigtige kompetencer, men man får ikke nok for varerne. Hvis man ser på overskudsgraden, så er den ikke prangende.

I følge DRRB's egne statistikker er bruttoavancen per medarbejder i branchen er steget med 4,8 procent procent fra 2005 til 2006 mod en stigning på 2,4 procent fra 2004 til 2005.

- Med en nettoindtjening per medarbejder på 74.000 kr. i 2006 mod 55.000 kr. i 2005, er der bestemt tale om en sund og velfungerende branche, siger Ole Egholm og fortsætter:

- Men hvis branchen har ambitioner om mere end det, er det da bare fantastisk.

Størst er bedstDanmarks største reklamebureau, Kunde & Co, hvor branding-eksperten Jesper Kunde er hovedaktionær og direktør, præsterer også branchens største overskud, svarende til et nettoresultat på 19 mio. kr. Nr. to er Haalbye Kaag JWT, der hentede et overskud på 17, 7 mio. kr. Nummer tre er Ad-People med et nettoresultat på 17,3 mio. kr.

AdPeople er en del af Wibroe, Duckert & Partners-koncernen, med en lang række selskaber i reklamebranchen. Ser man på koncernen Wibroe, Duckert & Partners, har disse rekorden med et overskud for 2006 på over 32 mio. kr. efter skat.

Største danske mediakoncern er Omnicom Media Group, der omsatte for 1.226,4 mio. kr. i 2006. Igen er det branchens Goliath, der præsterer det største overskud, idet Omnicom Media Group kom ud af 2006 med et overskud efter skat på godt 11,0 mio. kr.

14 ud af de 15 største PR-bureauer giver millionoverskud. Deres vækst var i 2006 10,6 procent målt på dækningsbidrag.