Grossist får millionbøde for ulovlige prisaftaler på shampoo og hårvoks

Grossisten Icon Hairspa, der videresælger hårprodukter, er blevet idømt en bøde på en million kroner ved retten i Næstved. De tildeles bøden for at overtræde konkurrencelovens forbud mod bindende videresalgspriser. En ledende medarbejder i virksomheden har desuden fået en personlig bøde på 100.000 kroner

topfoto
En forhandler skal selv kunne sætte sine salgspriser, derfor er det forbudt, hvis en leverandør aftaler med forhandlere, at de skal sælge en vare til en bestemt pris. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech Andersen

Retten i Næstved har idømt Icon Hairspa A/S, der er grossist indenfor hårprodukter, en bøde på en million kroner for at overtræde forbuddet om bindende udsalgspriser.

I dommen står der, at det er bevist, »at Icon Hairspa A/S over for sine forhandlere har stillet krav om, at Icon Hairspa A/S' vejledende priser på Kevin Murphy hårprodukter seneste pr. 1. marts 2016 skulle overholdes som mindstepriser i forbindelse med videresalg til forbrugerne.«

I dansk retspraksis resulterer bindende videresalgspriser i en bøde – uanset om overtrædelsen reelt har haft indflydelse på markedsprisen af de pågældende varer eller ej.

Retten i Næstved har derfor idømt Icon Hairspa en bøde på en million kroner for overtrædelse af konkurrenceloven  – og deruover har en ledende medarbejder i virksomheden modtaget en personlig bøde på 100.000 kroner.

Overtrædelsen af konkurrenceloven er foregået fra starten af 2016 til slutningen af 2017. I den periode har Icon Hairspa krævet af sine forhandlere af hårprodukter fra mærket »Kevin Murphy,« at den vejledende udsalgspris ikke måtte underbydes.

Sagen blev indledt i 2016, da en forhandler rettede henvendelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med materiale, der tydede på overtrædelse af forbuddet mod bindende videresalgspriser.

Christian Schultz, professor i økononi og formand for konkurrencerådet

»Priskonkurrence i detailledet giver mulighed for, at enkelte forhandlere kan vælge at gå ned i pris for til gengæld at få mere salg på andre fronter. Den konkurrence giver dynamik i detailhandlen og giver billigere priser til forbrugerne«


Forbrugerne betaler prisen

»Det er desværre ikke første gang, vi ser en sag om bindende videresalgspriser på hårprodukter. Når en grossit dikterer mindsteprisen hos sine forhandlere, holder det prisen på produkterne oppe. Det går ud over forbrugerne, der i sidste ende kan betale for meget for de varer, de køber,« siger Bitten Thorgaard Sørensen, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Christian Schultz, formand for konkonkurrence rådet og professor i Økonomi på Københavns Universitet, forklarer, at der »er mange forskellige led,« i en vares vej til forbrugen. I hvert af de led kan svækket konkurrence påvirke forbrugerens pris.

»Første led er producentledet, herefter er der konkurrence blandt grossister og sidst konkurrence i detailhandlen. Virksomheder, der aftaler bindende videresalgspriser, forpurrer den fri konkurrence på pris i kædens næste led,« siger Christian Schultz.

Når en grossistvirksomhed aftaler bindende videresalgspriser, fjerner de ifølge Christian Schultz konkurrence »med et pennestrøg,« hvilket er årsagen til at det er ulovligt.

»Priskonkurrence i detailledet giver mulighed for, at enkelte forhandlere kan vælge at gå ned i pris for til gengæld at få mere salg på andre fronter. Den konkurrence giver dynamik i detailhandlen og giver billigere priser til forbrugerne,« siger Christian Schultz.