Grønt brændstofeventyr vil kræve milliarder i støtte og en gigantisk havvindmøllepark

Prisen for at gøre Østdanmark til førende inden for grønt brændstof skal tælles i et tocifret milliardbeløb, ligesom statsstøtten til projektet kan løbe op i fem mia. kroner over de næste ti år. Dertil kommer behovet for endnu flere vindmøller ved Bornholm end dem, regeringen er klar til at sætte op.

Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) vil have støtte til planerne om grøn brintproduktion i København med i forhandlingerne om klimahandlingsplanen. Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Danmarks billet til en frontplacering i kapløbet om at udvikle grønt brændstof vil koste et anseeligt milliardbeløb og kræve endnu flere havvindmøller ved Bornholm end dem, regeringen allerede har foreslået.

Thomas Woldbye, adm. direktør i Københavns Lufthavne, er en af initiativtagerne til at samle en række store, internationalt danske transportvirksomheder som Mærsk, DSV Alpina, SAS og DFDS samt energiselskabet Ørsted om et partnerskab, der skal munde ud i dansk produktion af grøn brint og grønt brændstof i industriel storskala.