Grønne færger vil sprænge Scandlines monopol

De tyske konkurrencemyndigheder har beordret færgerederiet Scandlines til at lukke konkurrenter ind på Rødby-Puttgarten-ruten.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange års monopol tegner til at være slut for det kapitalfondejede færgerederi Scandlines. De tyske konkurrencemyndigeder har beordret Scandlines til at lade konkurrenter benytte Scandlines' havneanlæg i Puttgarten.

To norske rederier står klar til at besejle den givtige Rødby-Puttgarten-rute med spritnye færger, som sejler på naturgas. Ud over miljøfordelen vil de norske konkurrenter også tilbyde kunderne på ruten lavere overfartspriser.

Det er fire år siden, de norske rederier Fosen ASA og Eidsiva beskyldte Scandlines for at misbruge sin position som eneejer af havneanlæggene til at opretholde monopolet på ruten.

Nordmændene har klaget til konkurrencemyndighederne, og nu har de omsider fået ret. I hvert fald i første omgang.

Scandlines har nu fire uger til at svare på myndighedernes afgørelse, inden den er juridisk bindende.

Men Scandlines talsmand, Michael Speckenbach, siger, at man ikke umiddelbart bøjer sig.

- Vi vil nu bruge den næste måned på at studere Bundeskartellamts ordre. Hvis vi mener, at de ikke har juraen i orden, er det muligt, at Scandlines vælger at prøve sagen ved retten, siger han.

Miljøvenlig timedrift

Konkurrencemyndighederne vil tvinge Scandlines til at forhandle med de norske konkurrenter om at deles om brugen af havneterminalerne, men det kan gribe ind i Scandlines halvtimes rutedrift, og dette ser Scandlines som et problem. »Konkurrence er fint, og vi bøjer os naturligvis for EUs regler. Men hvis vores service forringes, fordi vi skal give plads til konkurrenten, så er det et problem,« siger Michael Speckenbach.

Denne indvending kalder adm. direktør i Fosen ASA, Ola Brein som noget sludder:

- Der er rigelig plads i færgelejet, og vi etablerer naturligvis selv de nødvendige faciliteter, så vores færger kan lægge til, siger han. De norske rederier forventer at sejle på ruten én gang i timen.

Ud over et løfte om lavere priser til de rejsende, stiller Ola Brein indbyggerne i Rødby og Puttgarden i udsigt, at de norske færger vil sejle langt mere miljøvenligt end Scandlines'. De norske færger sejler på naturgas, som stor set ikke udleder partikler og svovl. Dertil kommer, at udledningen af NOX eller kvælstof kun udgør 80 eller 90 procent af udledningen fra Scandlines' færger, som sejler på tung fuel eller marine diesel.

Den norske regering har lagt en afgift på udledning af NOX på skibsfarten ved de norske kyster. Det har været et incitament for norske skibsværfter til at udvikle naturgasdrevne færger, som der nu sejler en halv snes af i Norge.

De grønne færger er udviklet og bygget af Bergen Group, og den teknologiske udfordring ved at sejle på naturgas er, at skibene skal have meget store tanke, fordi gassen fylder meget. Det betyder, at de ikke kan sejle længere stræk ad gangen.

Danmark er bagud

Danmark er langt bagud i den udvikling, og endnu sejler ingen danske færger på naturgas. Ifølge underdirektør i Danmarks Rederiforening, Fritz Hansen arbejder branchen bla. sammen med Miljøstyrelsen om at leve op til de IMO-krav, der træder i kraft i 2015 om væsentlige lavere udledninger af svovl. Indgreb overfor skibsfartens udledning af NOX og partikler har det imidlertid længere udsigter med.