Græsk serieiværksætter: »Jeg bryder mig ikke om korruptionen og sløvheden i Grækenland«

Det er 20 år siden, at græsk-cyprioten Stelios Haji-Ioannou etablerede easyJet og var med til at revolutionere Europas luftfart. Han er bidt af nye ideer.

Stelios Haji-Ioannou grundlagde i 1996 luftfartsselskabet easyJet, og efter at han slap tøjlerne i selskabet, har han forsøgt sig med »easy«-tanken inden for adskillige områder. Foruden at være en meget kritisk hovedaktionær i easyJet. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

I disse tider kan det være rart for grækerne at blive mindet om, at der også findes græske succeser. Også selv om den er skabt uden for landets grænser.

Sådan er det med lavprisselskabet easyJet, der blev grundlagt i London-lufthavnen Luton for snart 20 år siden, i november 1995, af græsk-cyprioten Stelios Haji-Ioannou. Han hører endog til i den sjældne kategori af erhvervs- personer, der ikke behøver nærmere præsentation end fornavnet.

Stelios hører også til den type, der ikke spilder sin tid. Før han grundlagde easyJet som 28-årig, havde han allerede etableret rederiet Stelmar tre år forinden. Han ville være sin egen herre efter at have arbejdet for sin far, Loucas Haji-Ioannou, der var en af Grækenlands mægtigste skibsredere, men aldrig lod sine børn glemme, at han selv havde arbejdet sig til alt.

Samme sparsommelighed præger også den ellers joviale og lidt omfangsrige Stelios, der er kendt for at foretrække spartanske åbne kontorer og gerne tager med offentlig transport. Men som dog alligevel har privatboliger i Monaco og Grækenland – og lystbåde forankret begge steder. Formuen er anslået til 1,7 mia. dollar.

Alle former for »easy«

Det nuværende easyJet er for længst fløjet fra reden. Stelios sidder ikke længere i hverken ledelse eller bestyrelse, men holder fingeren på pulsen som særdeles aktiv hovedaktionær, der flere gange har haft højlydte sammenstød med den nuværende ledelse.

Hovedparten af sin tid bruger han i dag på at afprøve nye koncepter under »easy«-brandet, inspireret af Richard Branson og hans Virgin-forgreninger. Gennem årene er det testet med alt fra biludlejning til netejendomshandel, mens det seneste projekt er en discountkæde, easyFoodstore.

Stelios erkender gerne, at langtfra alt har været en succes. Det er heller ikke nødvendigvis meningen.

»Hvis det var en forretning uden et brand, ville jeg sige: Smid aldrig gode penge efter dårlige. Men det er anderledes med et brand. Nogle forretninger er bare dømt til at blive i det små,« udtalte han for nogle år siden.

Stelios har heller ikke glemt sit ophav. Under den økonomiske krise har han brugt af formuen til at dele gratis mad ud i Athen og Cypern via Food from the Heart-initiativet, der blev startet for to år siden. I Athen møder omkring 2.500 personer op dagligt for at få mad. Begge steder støtter han også iværksætterspirer.

Omvendt var der dog gode grunde til, at det blev i London, at Stelios grundlagde sin hidtil mest succesrige forretning.

»Jeg kan lide organiserede forhold. Jeg bryder mig ikke om korruptionen og sløvheden i Grækenland,« udtalte han til avisen The Independent. Det var i 1996 – et halvt år efter easyJets start.