Grækenland privatiserer 14 lufthavne

Så er Grækenland i gang med sit store privatiseringsprogram. Tysk-græsk konsortium køber retten til at drive 14 lufthavne i 40 år.

Foto: JOHN KOLESIDIS. Athens Eleftherios Venizelos lufthavn
Læs mere
Fold sammen

Det er konsortiet Fraport-Slentel, som er køber, og bag det står det tyske lufthavnsselskab Fraport og det græske industrikonglomerat Copelouzos.

Fraport driver først og fremmest lufthavnen i Frankfurt am Main - deraf navnet - men har andre aktiviteter i både Europa, Asien, Afrika og Sydamerika. I Europa driver Fraport blandt andet lufthavnene i russiske Sankt Petersborg (sammen med den græske partner) og ved de to bulgarske feriedestinationer Varna og Burgas.

Lufthavnene, som Fraport-Slentel overtager i Grækenland, har 19 millioner passagerer årligt og omfatter blandt andet  lufthavnene på Korfu, Rhodos, Kos og Santorini.

Handelen er gammel; den blev faktisk indgået og offentliggjort allerede i november 2014. Men så blev der valg, og Grækenland fik ny regering, en regering som ikke brød sig ret meget om privatiseringer.

»Det er en model, som endnu ikke er blevet anvendt noget sted i Europa. Den passer bedre til en koloni end et EU-medlemsland,« sagde i nfrastrukturminister Christos Spirtzis så sent som i sommer. Siden er regeringen kommet på bedre tanker, og nu er aftalen endeligt underskrevet og offentliggjort i det græske lovtidende.

Der er ikke tale om et salg; kun om en tidsbegrænset overdragelse af brugsret, men aftalen tæller alligevel som en privatisering. Prisen for koncessionen er 1,23 milliarder euro, og den er stor nok til, at Grækenland næsten har opfyldt som privatiseringskvote for i år. I 2015 har Grækenland lovet kreditorerne at sælge for 1,4 milliarder statslige aktiver. I 2016 skal man sælge for 3,7 milliarder og i 2017 yderligere for 1,3 milliarder euro. Alt i alt venter man privatiseringsindtægter på 50 milliarder euro under den nye låneaftale; salgene skal gennemføres af en særlig fond.

Fraport er børsnoteret, men de to største aktionærer er offentlige, nemlig delstaten Hessen med 31,35 procent og bystyret i Frankfurt am Main med 20,02 procent. Tredjestørste aktionær er Lufthansa med 8,45 procent.

Copelouzos Group er et privat selskab grundlagt i 1972, som begyndte med at bygge busser, senere gik ind i bilhandel, fremstilling af entreprenørmaskiner og meget andet. Copelouzos bygger pipelines og kraftværker, og  i joint-venture med Gazprom sælger man russisk naturgas. Copelouzos driver i forvejen lufthanven i Athen, og sammen med Fraport lufthavnen i Sankt Petersborg.