Google overtager Apples trone

IT- og teknologigiganter topper endnu en gang listen over 100 verdens mest værdifulde brands. Google overtager Apples førsteplads med en brandværdi på 159 milliarder dollar.

Foto: PHILIPPE HUGUEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lang tid siden, at Google bare var en søgemaskine. I dag er det også styresystemet Android, satellitfotoprogrammet Google Earth og de intelligente briller Google Glass. Og så er det verdens mest værdifulde brand.

Det fastslår den årlige Brandz-rapport fra markedsundersøgelsesgruppen Millward Brown. Rapporten værdisætter Googles brand til knap 159 milliarder dollar eller over 868 millarder kroner. Værdien af varemærket er således vokset med 40 procent over det seneste år, og Google stryger dermed forbi en anden tech-gigant, Apple, der hidtil har siddet på tronen. Selskabet bag Macbook'en og iPhone taber 20 procent af sin brandværdi og ligger nu på knap 148 milliarder dollar eller 808 milliarder kroner.



»Jeg tror, at verden ser på Apple som et brand, der har skabt banebrydende ting, men jeg tror, at det er ved at dæmpe sig igen,« siger Oscar Yuan, der er vice president hos Millward Optimor, til det amerikanske medie Adweek. »Det faktum, at Google ikke ser sig selv som tilhørende en enkelt branche, signalerer virkelig deres mod og villighed til at prøve nyt.«

De følgende to pladser indtages af IBM og Microsoft, og dermed skal man ned på femtepladsen for at finde det højest placerede ikke-IT-brand. McDonalds er topscorer med en værdi på 90,18 milliarder dollars, svarende til 493 milliarder kroner, og bliver efterfulgt af Coca-Cola.



Årets højspringere er Facebook, der hopper ti pladser op til en placering som nummer 21, og Nike, der rykker 22 pladser op til 34.-pladsen, og dermed overtager Zaras plads som verdens mest værdifulde tøjbrand.

USA er det førende land på opgørelsen med base for halvdelen af verdens 100 største brands. Ingen danske selskaber er at finde på listen, hvor Sverige derimod kan bryste sig af at være repræsenteret af både IKEA som nummer 50 og H&M som nummer 63.

Se hele listen her.