Godt resultat fra skibsværft

Læs mere
Fold sammen
Skibsværfts-folk er hårde drenge, og tonen imellem de store jernplader og motorer er oftest både kontant og bramfri.

Således også i ledelsesberetningen i Fredericia Skibsværfts 2002/03-regnskab, hvor værftets direktør

og ejer, Thomas W. Andersen, skriver, at "de fremtidige udfordringer nødvendiggør stigende effektivitet samt fortsat

fokus på omkostningsudviklingen, hvilket er en forudsætning for værftets overlevelse på sigt". Både

omsætning og indtjening på det østjyske reparationsværft er reduceret i forhold til tidligere år, og

Thomas W. Andersen kan godt mærke en stigende konkurrence fra landene omkring os, ikke mindst de østeuropæiske

lande. Det er på denne tid af året, hvor travlheden på reparationsværfterne er ved at være overstået,

at han for alvor skal ud at kæmpe om ordrerne, og her har Fredericia netop måttet se reparationen af den forulykkede færge

Stena Nautica går sin næse forbi. Skibet var for få måneder siden i dok i Fredericia, men ordren om den omfattende

reparation efter kollisionen for nylig er endt på et polsk værft.



- Der kunne vi ikke være med prismæssigt,

siger Thomas W. Andersen.



- Det havde ellers været en opgave, som havde sikret beskæftigelsen her i op imod tre

måneder, og det er i en situation, hvor vores ordrebog kun rækker denne uge ud. Denne usikkerhed om opgaverne er noget,

som reparationsværfter altid har måttet leve med, men som Thomas W. Andersen udtrykker det, så dukker der som regel

nye opgaver op med kort varsel.



- Her på værftet har vi i det aflagte regnskabsår haft 125 ansatte, men med

underleverandører og det hele så beskæftiger vi i gennemsnit omkring 300 mennesker på årsbasis. I indeværende

regnskabsår forventer han både en yderligere skærpelse af konkurrencen og et resultat som i 2002/03. Værftet i

Fredericia ejer desuden det lille skibsværft i Assens, som kom ud af regnskabsåret med utilfredsstillende underskud på

knap 300.000 kroner. Dette værft er både reparationsværft og bygger nye skibe, bl.a. både luksuriøse

både i samarbejde med Royal Denship.