Godt når outsourcing fører til partnerskab

Fremtiden ligger i partnerskab med andre virksomheder. Og partnerskaber kan opbygges i forbindelse med outsourcing af opgaver, påpeger

professor Louis Printz, Handelshøjskolen i Århus. Han medvirker igen i år ved ErhvervsBladets og Forum For Outsourcings konference

på Hindsgavl Slot om outsourcing som ledelsesopgave.


- Outsourcing kræver åbenhed. Et af problemerne i danske

virksomheder er, at ejerledere ikke vil afgive suverænitet. De har levet på at stole på sig selv. Mange vil ikke

kikkes efter i kortene. De kan godt outsource opgaver, men de opnår kun omkostningsbesparelser, hvis de ikke bruger partnerskab

i en mere strategisk betydning, siger Louis Printz.



Strategisk brug

Han pointerer, at virksomheder kan få stærkere

salgskanaler, bedre produkter og bredere løsninger ved strategisk brug af outsourcing.


Fuld udbytte af outsourcing slår

igennem, når virksomhederne lader partnere få plads i bestyrelsen. Det betyder, at den hidtidige topledelse mister handlefri,

men der er ingen vej udenom. Også små og mellemstore virksomheder skal være villige til at åbne dørene

ind til bestyrelseslokalet for partnere.


- Det er vigtigt, at man for-står, at outsourcing leder over i partnerskab. Hvis

ikke man evner selv at gå i spidsen, risikerer man at blive opkøbt. Og så er der ikke tale om partnerskab. Virksomheden

bliver et led i en rationalisering og får rollen som salgskanal eller produktionsdatterselskab. Så er der risiko for afskedigelser,

og man mister sin selvstændighed. Dansk erhvervsliv skal kende sin besøgstid.


- Virksomhederne er nødt til

at gå ind i partnerskaber med danske og udenlandske selskaber. Dansk erhvervsliv har kunnet følge med hidtil, og hvis

vi vil, kan vi det hele. Vi formår at tilpasse os. Når nye professionelle bestyrelser kommer til i gammeldags ledede virksomheder, oplever

man ofte, at der tages fat på outsourcing, fremhæver Louis Printz.



Facility managementSeniorkonsulent Erik

P. Hansen, Forum For Outsourcing, Teknologisk Institut, Århus, farter land og rige rundt og besøger virksomheder, der vil

høre om outsourcing.


Det er hans klare fornemmelse, at outsourcing vinder frem. Store virksomheder er i højere

grad begyndt at ty til facility management - outsourcing af vedligehold af bygninger og grønne områder, trykkeriopgaver og

kantinedrift og andre opgaver.


- Man er begyndt at fokusere på sine kernekompetencer. De seneste år har nogle virksomheder

også lagt produktion ud til samarbejdspartnere. Mange har også fået mod til at outsource produktudvikling, siger

Erik P. Hansen.


Han hjælper uddannelsesinstitutioner med at få outsourcing bragt ind i undervisningen.


- Der

er fokus på outsourcing på ingeniørstudierne og på HD-studiet. Vi skal ind på uddannelsesinstitutionerne,

så de kommende ledere får åbnet øjene for outsourcing. I dag har mange administrerende direktører

og bestyrelser endnu ikke fået øjnene helt op for de stærke sider ved outsourcing, mener Erik P. Hansen. Han hjælper

virksomheder med at afdække deres kernekompetencer, så de kan få gang i outsourcing. Derudover arrangerer Erik P.

Hansen konferencer om outsourcing m.m.


Forum for Outsourcing har 105 medlemsvirksomheder - heriblandt Grundfos, Danfoss og Lego.

For en uges tid siden meldte entreprenørkoncernen NCC og Novo Nordisk Servicepartner sig ind i Forum For Outsourcing, som du

kan læse mere om på www. forum-for-outsourcing.dk