Godt design er ikke nok

Det er spændende at se, at det veldesignede og umiddelbart professionelle website kan tabe til det væsentligt ringere designede og umiddelbart uprofessionelle website.Styrkeprøven handler om brugervenlighed - nu på isenkræmmeres websites.

For den faste læser er det nok ikke nogen overraskelse, at Styrkeprøven handler om brugervenlighed. I denne uge får vi igen slået det fast med syvtommersøm.

Efter at have formuleret ugens spørgsmål i samråd med potentielle brugere, tager jeg altid et hastigt kig på de to kombattanter, for at sikre mig, at de overhovedet har et website som kan deltage. Som alle andre brugere af nettet, og måske lidt påvirket af 10 år i branchen, danner jeg mig lynhurtigt et indtryk af de to websites; www.inspiration.dk og www.kop-kande.dk. Jeg ser, at de begge har en del indhold og er klar til deltagelse i Styrkeprøven, og tænker ved mig selv: »For Søren - Kop & Kande ser da godt nok noget hjemmelavet ud - Inspiration kommer da til at give dem en gevaldig lussing«. Jeg forsøger ikke at løse opgaverne, så jeg stopper mit besøg her, da Styrkeprøven ikke skal afspejle min personlige holdning. Næ, det er op til brugerne at vurdere om et website er brugervenligt.

Anders Beha fra Inspiration:»Udvikling har været markant; vi kan i dag præsentere vores markedsføring, vores service, give tips og gode ideer, og butikkerne har lokale hjemmesider som de aktivt kan bruge. Nettet gør det nemt og hurtigt at agere på markedet. Vi har stadig den opfattelse, at salget primært foregår i de fysiske butikker ogharvalgtat prioritere salg af varer, der typisk ikke indgår i sortimentet i de fysiske butikker, på www.mere-inspiration.dk, hvor vi også kan tilbyde et bredere sortiment end i butikkerne«.

Kop & Kande har ikke kommenteret ugens Styrkeprøve.

Brugerne bestemmer

Kop-kande.dk får en advarsel for deres design, men brugerne har lidt nemmere ved at løse opgaverne på dette website. Og vi ved jo hvem der i sidste ende bestemmer.

Om www.inspiration.dk siger brugerne: »Det var ikke muligt at finde stavblendere på deres hjemmeside, søgefunktionen ikke bruges. Generelt var det forvirende at finde rundt på deres hjemmeside, værtindegave kunne ikke findes, for at finde nogles af svarene skulle der ledes i deres julekatalog, og der er altså lige 100 sider at løbe igennem« og »nærmest ubrugelig til dagligdags - men god til større gaveideer«.

Anders Beha: »Vi er naturligvis skuffede, vi vil helst være bedst. Så er det jo kun at lægge sig i selen og vinde næste slag i stedet. Vi har fra dag 1 lagt en strategi omkring hvilke produkter og områder der skulle repræsenteres på hjemmesiden, og vi har kun valgt at føre et mindre sortiment. Derfor er det ikke overraskende at man ikke kan finde el-produkter, eller Raadvad«.

Jeg forstår Anders Beha's ord, men jeg forstår ikke Inspirations strategi. Jeg tør godt påstå, at forbrugerne vil forvente, at inspiration.dk repræsenterer de butikker man kan møde på gaden, og ikke at man møder en konkurrerende online shop med nogle andre varer.