Gode chefer begår mange fejl

Kørt af sporet. At lære af sine fejl gælder i lige så høj grad i erhvervslivet som i andre af livets forhold. I dag afslutter ErhvervsBladet sit tema om virksomhedernes største fejltagelser.

Jo flere fejl, jo bedre en leder bliver man. Det lyder underligt, men ligesom i mange andre jobs, så er også lederjobbet præget af, hvor mange erfaringer lederen har, og om han eller hun kan finde ud af at bruge dem.

- Jo flere erfaringer, jo bedre bliver man i stand til at drive virksomheden, hvis man formår at huske og lære af dem. Mange af de virksomhedsledere, som deltager i vores kurser er enormt ivrige efter at høre om andre lederes erfaringer, og en stor del af vores kurser handler om at lære, hvordan du kan bruge dine erfaringer konstruktivt, siger Trine Thorning. Hun er chef for Ledernes Kompetencecenter og dermed ansvarlig for ca. 80 kurser, som Ledernes Hovedorganisation afholder hvert år for deres medlemmer i forskellige brancher og størrelser.

Det er Søren Laursen fra Djursland én af dem, der har forstået. Han fortæller i dag om, hvorfor hans første firma gik konkurs, og hvordan han bruger det til at drive virksomhed på en ny måde i dag.

For mange ting på én gangDet er typisk de samme brølere, som nystartede ledere og iværksættere i næsten alle brancher og sektorer begår. De skal nemlig pludselig til at træffe ubehagelige beslutninger på en masse områder, som de ikke har beskæftiget sig med før. For som leder i en mindre virksomhed er det ikke nok at tænke på årsregnskabets størrelse. Man skal også tage stilling til personalespørgsmål, til kommunikation, nye produkter og kundeforhold.

- Udfordringen er, at man på én gang skal tage stilling til så mange nye problemstillinger, og det er næste uundgåeligt, at man vil begå fejl. Men jo flere, man begår, jo mere lærer man forhåbentlig også af det, og dermed bliver man også i stand til at forebygge andre fejl, siger Trine Thorning.

Glemmer forberedelseDet er iværksættereksperten Peter Tretow-Loof enig med hende i. Han er virksomhedskonsulent og har beskæftiget sig med iværksætteri de sidste 15 år. Han mener, at iværksættere og nystartede ledere glemmer at forberede sig, før de kaster sig ud i kunsten at drive virksomhed.

- Iværksætterklimaet er præget af en masse lykkeriddere, som tror, at de skal ud og erobre verden. Det er selvfølgelig en nødvendigt holdning at have, men kun dem som forbereder sig og bliver bedre af deres erfaringer, overlever. Det er desværre alt for få, fortæller han. Både Trine Thorning og Peter Tretow-Loof mener, at de talrige bøger og kurser om god virksomhedsdrift er nødvendige redskaber for virksomhedsledere. Men det, som afgør succes'en på lang sigt er evnen til at lære af sine fejl.