God selskabsledelse for truckere

For fire måneder siden solgte han lastbiler på Sjælland, men i dag er 35-årige Henrik Kyst ansvarlig for lastbilfabrikken Volvosimplementering af reglene om god selskabsledelse ihele Europa. Inden da nåede han at arbejde som »Secret Serviceagent«.

Henrik Kyst, 35 år, er født i København og opvokset i Køge. Uddannet markedsøkonom fra Næstved Handelsskole, herefter lederaspirant-forløb hos ISS. Konsulent i Nordania Leasing, skiftede til konkurrenten ALD Automotive. Kom til Volvo i 2002, og for fire måneder siden europæisk projektleder. Bor i Køge med sin kone Charlotte og sine børn, en dreng på tre og en pige på otte. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Nye udfordringer søges, gerne noget internationalt,« skrev Henrik Kyst på det interne system hos den svenske lastbilgigant Volvo AB.

Svaret kom før han havde regnet med og fra en person, han slet ikke havde regnet med. Det vender vi tilbage til.

For bare fire måneder siden solgte Henrik Kyst Volvo-lastbiler til hele Danmark fra sin base i Taastrup.

Gennem et par år havde han arbejdet som salgs- og marketingchef for den danske afdeling af Volvo Truck Corporation, der varetager salg og service af lastbiler fra den svenske lastbilgigant Volvo AB.

Nye udfordringer har aldrig afskrækket Henrik Kyst, han nærmere opsøger dem. De karrieremæssige barnesko blev trådt, da han som nyudklækket fra Handelshøjskolen i Næstved indledte et lederaspirantforløb hos ISS.

Det blev hurtigt til et sporskifte over imod den automative verden, da han blev ansat som salgskonsulent hos Danske Banks Nordania Leasing, der står bag finansiering af blandt andet lastbiler. Heller ikke hos Nordania Leasing var Henrik Kyst i mange år, før han gik over på den anden side af gaden til konkurrenten ALD Automotive som salgschef og senere salgsdirektør.

Strammere greb
For fire og et halvt år siden trådte Henrik Kyst for første gang ind i førerhuset hos Volvo. Hér kunne han få tilført flere ledelsesmæssige dimensioner som salgs- og marketingchef i Volvo Truck Corporation i Danmark.

Ved ansættelsen var der bare ét problem.

Jobbet, Henrik Kyst skulle varetage, fandtes endnu ikke, for på det tidspunkt i 2002 stod ialt seks private forhandlere bag salget af Volvo-lastbiler i Danmark. Men det var Volvo-hovedkvarterets plan at sikre sig et strammere greb om forhandlernettet ved at købe halvdelen af privatforhandlerne ud.

Der var som udgangspunkt ikke tale om en fjendtlig manøvre fra Volvos side, understreger Henrik Kyst. Helt gnidningsfrit forløb overtagelsen ikke.

»Det skete forholdsvis i overenstemmelse med privatforhandlerne, hvoraf flere stod over for et generationsskifte, de ikke kunne løfte. Samtidig ønskede Volvo at få bedre greb om det strategiske, men der er jo ofte forskellige opfattelser af, hvordan sådan noget skal foregå.«

Fra sin ansættelse og frem til overtagelsen af omtrent halvdelen af de i alt 28 Volvo-afdelinger i landet måtte han derfor arbejde som kommunikationschef.

»Jeg var i en slags venteposition, gik lidt som en Secret Service-agent, fordi vi ikke kunne fortælle, hvad jeg i virkeligheden skulle lave, før det hele var faldet på plads. Men det var nu meget morsomt, selv om jeg aldrig havde arbejdet med kommunikation før.


Ud i verdenDa de tre hidtidige privatforhandlere var blevet til ét selskab under Volvo kunne Henrik Kyst endelig gå i gang med det, han et års tid forinden i virkeligheden var blevet ansat til, nemlig øget salg og øget strategisk fokus. Da arbejdet var sat på skinner, var det, at Henrik Kyst søgte nye udfordringer og gerne noget internationalt.

»Jeg havde et ønske om at komme ud i verden.«

Få dage senere blev han ringet op. Det var den europæiske CEO, Magnus Engström, der sad med Henrik Kysts CV i hånden og ville have ham til at stå for implementeringen af de amerikanske regler for god selskabsledelse, Sarbanes-Oxley, i samtlige 42 europæiske datterselskaber. Da Vovlo AB er noteret på den amerikanske Nasdaq-børs, skulle de europæiske datterselskaber under koncernens største division, Volvo Truck Corporation, også leve op til Sarbanes-Oxley-standarderne i kølvandet på rækken af bedrageriskandaler med udspring i USA.

Over en frokost i det svenske hovedkvarter lod Henrik Kyst sig overtale. Med privatbase i Køge og kontor i Göteborg har Henrik Kyst gennem de sidste fire måneder rejst Europa tyndt i gennemsnitligt 25 dage om måneden.

»Jeg ser ikke helt så meget til familien i øjeblikket. Det er klart, at det med at rejse 80 procent af tiden ikke er holdbart i længden.«

Af samme grund bliver golf-handicappet bare højere og højere.

Henrik Kyst forventer at have implementeret Sarbanes-Oxley fuldt ud i alle de europæiske selskaber til nytår. Derpå skal han etablere en organisation i Volvo, der på længere sigt skal arbejde med god selskabsledelse. Når det efter planen er på plads i løbet af foråret, er det langtfra utænkeligt at Henrik Kyst igen skriver på det interne system: »Nye udfordringer søges, gerne noget internationalt.«