God lyd og måling er blevet en dansk specialitet

De mere traditionelle elektronikproducenter har det svært. Til gengæld er danske virksomheder gode til nye forretningsmodeller, når det gælder måling.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mobile enheder rykker

Danskerne køber færre PCer. Til gengæld har vi forelsket os i mobile enheder som tablets.

Det kan man se i Hewlett Pack­ards danske regnskab. Det samme hos Dell. Man burde også kunne se det hos Also – Nordens største distributør i af IT-hardware. Men det er åbenbart lykkedes at kompensere det faldende PC-salg med andre produkter.

B&Os udfordringer er åbenlyse. Firmaets digitale højttalere er en succes, men på den klassiske forbrugelektronik sakker Struer-virksomheden fortsat bagud, selv om 2013 blev bedre end katastrofeåret 2012. Også Philips, der er under omstilling til producent af ­healtch care-produkter, lider. I Danmark kender vi fortsat bedst den hollandske koncern for sine elektriske køkken- og husholdningsapparater.

Langt bedre klarer Audio Nord sig. Hi-fi-klubben, som selskabet er kendt som hos forbrugerne, fremstiller sine egne produkter inden for TV og lyd. Klubben vokser pænt i Sverige og ikke mindst i Norge.

På IT-infrastruktur tager Comm21g i Hørsholm et ordentlig hop op ad listen.

Der er penge i digitale bagstykker til professionelt kameraudstyr. Det har Phase One bevist. Nu er 60 pct. af selskabet solgt til den engelske kapitalfond Silver Street. Phase One ser betydelige vækstmuligheder med frisk kapital i ryggen. Med en overskudsgrad på 19 og en afkastningsgrad på 46 slår selskabet klart de øvrige spillere i branchen.

 

Måler sig til penge

Danske virksomheder kan noget med måling globalt. Måleapparaterne fra Foss måler vandindholdet i korn og andre fødevarer, Kamstrup leverer vores nye intelligente el-målere. Brüel & Kjær måler vibrationer og lyd. Danskerne er gode til nye forretningsmodeller, når det gælder måling. F.eks. sælger Brüel & Kjær ikke måleapparater til Københavns Lufthavne. I stedet har lufthavnen udliciteret hele støjmålingsopgaven til virksomheden.

Knap så godt går det i Martin Professional, der leverer computerstyret belysning til diskoteker. Produktionen er trukket delvis hjem til Frederikshavn fra Kina, men man ser ikke de positive effekter heraf i regnskabet. Virksomheden ejes nu af amerikanske Harman – og der er store udsving i ordrebeholdningen.

Amerikanerne og europæerne har indtil nu tøvet med at investere mere i militært isenkram. Det har påvirket Terma, der leverer selvbeskyttelsessystemer til jagerfly. Udviklingen i Ukraine og de tiltagende kamphandlinger i det terrorplagede Mellemøsten kan måske gøre markedet mere positivt for Terma.

BB Electronics i Horsens er i gang med en turnaround. Ledelsen har lovet ejerne i kapitalfonden Axcel, at der kommer sorte tal på bundlinjen i år.

 

Kun plads til tre

Det danske telemarked er barskt. Omsætningen falder, og alle kæmper på prisen. Aktionærerne i TDC gør alt for at klemme penge ud af selskabet, der senest har købt op i Norge og brudt med sin strategi om kun at være national leverandør. Der er brug for vækst, og den må man købe sig til.

Bedre går det for det Hong Kong-kinesiske HI3G, der markedsfører sine ydelser under varemærket »3«.

Men der er formentlig mindst en udbyder for mange på det danske telemarked. Der har været rygter om en fusion mellem Telia og Telenor i Danmark. Der må snart ske noget i branchen – det viser tallene.

 

 

Dansk hardwaresucces

GN Netcom er et af de få eksempler på en dansk producent af IT-hardware med global succes. Selskabet fremstiller headsets og software til unified communications (UC). Her har GN i det seneste halvandet årti skabt det globalt anerkendte brand Jabra og overhalet sine amerikanske konkurrenter.

Thrane & Thrane er nu ejet af britiske Cobham. I 2013 var der underskud, men i år er udviklingen vendt i satellitkommunikationsvirksomheden.

 

Big blue blegner

IBM – big blue – er ikke, hvad det har været. Efter flere år med røde tal på bundlinjen kunne IBM Danmark i 2012-regnskabet præsentere et beskedent overskud på 6,4 millioner kroner efter skat. Men i 2013 gik det igen galt. I de seneste fem år er medarbejderstaben reduceret med 1.500 ansatte. IBM var i gamle dage en hardwarevirksomhed. Nu satses der på software og løsninger. Udnyttelsen af big data ses som en mulighed, det samme gør smart grid, det intelligente el-distributionssystem, som skal sikre forsyningsstabilitet, efterhånden som den ustabile vindstrøm vinder indpas. Men omstillingen til at levere den type ydelser er åbenbart svær.

Det samme kan siges om CSC. Selskabet mister den ene servicekontrakt efter den anden. Senest har Tryg-koncernen skiftet til en indisk leverandør. Der afskediges folk i bundter, men på det seneste er der dog ansat 20 nye sælgere. Selskabet vil fortsat operere i Norden.

Nets, der bl.a. administrerer Dankortet, har bankerne i år solgt til et konsortium bestående af ATP, amerikanske Bain og Advent for 17 mia. kr. Der er betydelige indtjeningsmuligheder i elektroniske betalingssystemer. Men selskabet skal være mere effektivt. De nye ejere har allerede skiftet direktionen ud. Nye koste skal udnytte det store potententiale.

Den suverænt bedst indtjenende virksomhed i branchen er børsnoterede Simcorp, der laver avanceret styringssoftware til finanssektoren. Også Novo Nordisk IT (NNIT), der snart ventes børsnoteret, præsterer flotte resultater.