GoBoat-stifter: »Jeg har en kæmpe drøm om at lave pavens bil på vandet«

I det nyeste afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« fortæller to af medstifterne fra GoBoat om deres kurs mod udlandet, de bæredygtige beslutninger bag forretningen og om den tragiske dødsulykke, der fandt sted i 2017.

Fra venstre: Kasper Eich-Romme, Carl Kai Rand og Anders Ekelund Mørck står bag det succesfulde og bæredygtige bådudlejningskoncept GoBoat i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper

Det lyder umiddelbart ikke som den bedste forretningsidé at udleje både i Københavns Havn –Danmarks uforudsigelige vejr taget i betragtning. Alligevel valgte gymnasievennerne Carl Kai Rand, Kasper Eich-Romme og Anders Ekelund Mørck i 2014 at satse på netop den idé, da de stiftede virksomheden GoBoat – og det viste sig hurtigt at være en god beslutning.

Siden de tre stiftere satte den første jolle i vandet for snart fem år siden, har de nemlig formået at veksle udlejning af både på timebasis til plus på kontoren:

»Vi mødte mange i starten, der grinte lidt af det og syntes, det var naivt. Der er en generel opfattelse af, at store successer skal være tech-baseret, så det var en udfordring,« fortæller Kasper Eich-Romme i denne uges udgave af podcasten »SuccesKriteriet«, hvor værten Ane Cortzen har besøg af to ud af de tre medstiftere.

Lyt til resten af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen og GoBoat-stifterne i Podcast24syv app’en enten via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcasts.

En vejrafhængig virksomhed

Sommeren satte flere varmerekorder og placerede sig på en solid førsteplads, som den mest solrige nogensinde. Mens landbruget led under den manglende regn, var sommervejret god forretning for GoBoat.

Men når man er afhængig af vejret, kan det være svært at forudse, hvordan sæsonen kommer til at se ud. Derfor har det været nødvendigt for stifterne at tænke langsigtet:

»Nu føler vi efterhånden, at vi har et worst case-scenarie og et best case-scenarie, men før det var det virkelig svært at forudse, hvor vi ville ende henne,« fortæller Anders Ekelund Mørck.

Fra at åbne en-to nye udlejningssteder om året, håber de fremover at kunne åbne op imod 5-10 steder. Alligevel forsøger de tre stiftere ikke at lade sig rive med af succesen:

»Man bliver nødt til at tænke meget langt frem hele tiden. Og se om de penge, vi tjener nu her, slår til frem til næste sæson,« siger Anders Ekelund Mørck.

Mod fjerne kyster

Selv om GoBoat efterhånden har opbygget en solid forretning på det danske marked – både i København og Aalborg, drømmer de alligevel om at komme bredere ud. Derfor har de sat kurs mod udlandet og findes allerede i Malmø, London, Canberra og Melbourne.

Lige nu er der planer om at åbne i Kroatien og Birmingham til næste år, og teamet arbejder aktivt på at åbne i andre byer som for eksempel Hamborg. Desuden spekulerer GoBoat i, hvordan de kan gøre det muligt at sejle hele året rundt – og på den måde gøre forretningen mere bæredygtig.

Adspurgt om hvad den vildeste udlandsdrøm er, svarer Kasper Eich-Romme og griner:

»Jeg har en kæmpe drøm om at lave pavens bil på vandet – en sejlende kuppel!«

Kasper Eich-Romme, GoBoat

»Det har været en proces med at genopbygge troen på, at det aldrig vil ske igen og med at finde glæden ved det, vi laver.«


 

Da tragedien ramte

I sommeren 2017 skete det værst tænkelige scenarie for GoBoat-teamet – deres forretning blev involveret i en tragisk sag, da to amerikanske piger omkom, efter en vandscooter påkørte dem, mens de sejlede i en af virksomhedens udlejningsbåde.

»Vi havde forberedt os på, at ulykker kan ske, men ikke forberedt os på noget så tragisk. Det var noget, der fyldte utrolig meget, så alle blev mindet om det konstant. Det har på alle måder været sindssygt svært, og en oplevelse, som jeg håber, vi aldrig nogensinde vil opleve igen,« fortæller Kasper Eich-Romme.

Han fortæller, at GoBoat brænder for, at brugerne skal have trygge oplevelser på vandet, men at det led et knæk efter ulykken:

»Det har været en proces med at genopbygge troen på, at det aldrig vil ske igen og med at finde glæden ved det, vi laver.«

Derfor tilbød GoBoat i lang tid efter ulykken deres kunder at refundere betalingen for bådleje, hvis de følte sig utrygge, når de kom ud på vandet. Der var der ifølge Anders Ekelund Mørck rigtig mange, der benyttede sig af:

»Det gik ud over forretningen, og vi havde i den efterfølgende tid rigtig mange aflysninger. Man har ikke lyst til at sætte sig ud i en båd, når det her lige er sket.«

For GoBoat-teamet var det vigtigt, at de tog ved lære af ulykken, men ikke lod sig slå ud:

»Det har styrket os. Man kan vælge at prøve at glemme det, eller man kan prøve at komme videre styrket. Nu, når udvider vi til mange andre byer, vil vi sikre, at der sker en vidensdeling de steder, vi åbner,« siger Kasper Eich-Romme.

Lyt til resten af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen og GoBoat-stifterne i Podcast24syv app’en enten via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcasts.