GN Store Nord: Succes i dag, overlevelseskamp i morgen

GN Store Nord kan fejre noget så sjældent som en 150-års fødselsdag. Efter historiske op- og nedture. Men historien forpligter, og det gør ikke mindst arven efter Danmarks serieiværksætter nummer et, C.F. Tietgen. Succes i dag kan være overlevelseskamp i morgen.

Tietgens gamle bygning på Kgs. Nytorv på hjørnet til Gothersgade står der stadig. GN Store Nord flyttede dog for nogle år siden hovedkontoret til mindre prætentiøse omgivelser i Ballerup. Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE

Det er ikke mange virksomheder forundt at kunne sætte 150 lys i fødselsdagslagkagen.

Mens levealderen stiger for os mennesker, falder den gennemsnitlige levealder for virksomheder. Den ikke bare falder, den styrtdykker. Brutalt. Hvis du som virksomhed ikke udvikler dig, dør du. Enten ved at blive opkøbt, fusioneret eller tvungent til bare at lukke og slukke.

For nogle år siden (i 2012) vurderede professor Richard Foster fra Yale University i USA, at den gennemsnitlige levetid for de 500 største amerikanske virksomheder i S&P 500-aktieindekset igennem det seneste århundrede er faldet med mere end 50 år. Fra en levetid på 67 år til en levetid på 15 år.

Set i det perspektiv er GN Store Nord et særsyn. Nu med 150 år på bagen, siden Danmarkshistorien største serieiværksætter C.F. Tietgen satte Det Store Nordiske Telegraf-selskab på verdenskortet 1. juni 1869.

Krig og stridende stormagter

Tro ikke, at selskabet ikke har haft sine kriser, herunder også overlevelseskriser samt været underlagt krige og en til tider delikat balanceakt mellem stridende stormagter. Tro ikke, at selskabet ikke har været ramt af katastrofale topchefbeslutninger og fejlsatsninger i milliardklassen.

»En blanding af held, godt købmandsskab og visionært fremtidssyn har Great Nordic.«


Men en blanding af held, godt købmandsskab og visionært fremtidssyn har skabt og genskabt en virksomhed, som i dag går under det globale navn GN Store Nord. GN for Great Nordic.

GN Store Nord fortæller selv om en opstart i 1860erne, der var med til at indgyde danskerne lidt af den tabte selvtillid efter det traumatiske krigsnederlag til tyskerne i 1864. At vi godt nok tabte på slagmarken, men til gengæld kunne gøre os i datidens business, også på den globale scene.

Tietgen og hans folk kunne godt se, hvordan verden fremover ville blive mindre, og at det krævede nogle kommunikationslinjer på tværs af kontinenterne. At der blev lagt telegrafkabler titusinder af kilometer. Blandt andet en linje mellem Europa og Asien via Rusland og Sibirien.

Tietgen havde i øvrigt i sine ekstremt energiske år også travlt med at stifte andre virksomheder. Privatbanken (i dag Nordea), DFDS, B&W, Sukkerfabrikkerne og Tuborg er bare nogle af de initiativer, som havde Tietgen som drivende kraft.

Mens Det Store Nordiske Telegrafselskab fyldte en del i offentligheden i de første 100 år, ja, så er det helt modsat i dag. GN Store Nord hører til de mere anonyme selskaber i dansk erhvervsliv. GN hvem?

Hovedkontoret flyttet fra Kgs. Nytorv

Tietgens ikoniske bygning på Kgs. Nytorv på hjørnet til Gothersgade står der stadig. GN Store Nord flyttede dog for nogle år siden hovedkontoret til mindre prætentiøse omgivelser i Ballerup.

Men hvad selskabets navn mangler af genklang i den brede offentlighed har den til gengæld på det, der betyder noget, produkterne. Brands som ReSound, Jabra, Beltone og Interton er velkendte i den kreds af kunder og behandlere, som betyder noget, og som igen har fået kasseapparatet i koncernen til at klinge lystigt.

GN Store Nord har i de seneste årtier oplevet voldsomme op- og nedture. Snart med ekstraordinære milliardgevinster som i eksempelvis Sonofon, snart med ekstraordinære milliardtab som i eksempelvis Nettest. Styret at nogle af landets mest kendte topledere, blandt andre Jørgen Lindegaard og Jørn Kildegaard, begge to dog med skiftende succes.

Tidligere var det den gamle GN Store Nord-fighter Thomas Frederik Duer, som fik skubbet koncernen i en ny fokuseret og mere fremtidsorienteret retning. Blandt andet da han for næsen af A.P. Møller - Mærsk fik mast sig foran og nappede den mobiltelefonlicens, der blev til Sonofon og siden solgt fra igen.

»Tro ikke, at selskabet ikke har haft sine kriser.«


Uro var der dog igen i begyndelsen af det nye årtusinde. Reelt blev GN Store Nord sat til salg, men der var ingen, der bed på, og så måtte Tietgen-virksomheden igennem en hård turnaround. Her kunne GN Store Nord sagtens have endt sine dage, på samme måde som det skete med en anden ikonisk, dansk virksomhed, nemlig ØK.

En ny fremtid

Det blev norske Per Wold-Olsen, som fik til opgave at skabe en ny fremtid, da han kom til som formand i 2008. Han etablerede sin egen bestyrelse omkring sig, fik sat de rigtige folk i direktørstolene, og de seneste år har GN Store Nord på visse af sine forretningsområder vist tocifrede vækstrater. Operationen lykkedes, patienten overlevede.

GN Store Nord er i international målestok en mindre virksomhed med en omsætning på 11 mia. kr., og en børsværdi, der har kurs mod 50 mia. kr. Virksomheden definerer sig dog næppe på størrelsen målt på omsætningen, men i effektiviteten på hovedprodukterne, høreapparater og head-sets.

Og ikke mindst på evnen til konstant at ligge foran på teknologien. Findyrkningen af mikroteknologi til stadigt mindre og stadigt mere effektive produkter med fokus på lyd.

Faktisk har GN Store Nord »opfundet« en nyt begreb, som nu er strategien, nemlig førende på »stemmestyring.«

GN har igennem det seneste årti genvundet noget af den selvtillid og tro på egne evner, som gik tabt tidligere. Selskabet står i dag skarpt og veldrevet.

Set udefra er GN Store Nord dog ikke usårlig. Selskabets størrelse – eller rettere mangel på størrelse – og dermed kapacitet til eksempelvis forskning og udvikling kan blive udfordret, hvis de helt store mastodonter på det område med voldsomt mere kapital end GN for alvor går ind på GNs givtige forretningsområder.

GNs største udfordring her-og-nu kan dog blive generationsskiftet, først og fremmest i bestyrelsen. Direktionen har for nyligt fået to nye ansigtet med den netop tiltrådte topchef Jakob Gudbrand og finanschefen Marcus Desimoni. Mens den 64-årige René Svendsen-Tune har været med i flere år.

»Tietgen-arven forpligter.«


To forretningsenheder

Mere usikkert er det i bestyrelsen. Den 71-årige formand Per Wold-Olsen må formodes at overlade posten til nye kræfter inden for de næste meget få år. Og den stol bliver næppe overdraget til næstformanden. Det er GNs grand old man, Bill Hoover, som også har været med i turnarounden for ti år siden. Hoover runder dog 70 år næste gang og er derfor næppe fremtidens mand.

Bestyrelsen i GN Store Nord er mere afgørende end i så mange andre koncerner, eftersom GN har en ret klar opdeling i to store forretningsenheder. Nemlig høreapparater i GN Hearing og i head-sets i GN Audio.

Tietgens idé med lyd og kommunikation har således overlevet foreløbig i 150 år med markante fornyelser og idéudvikling undervejs.

Så ja, tillykke med jubilæet GN Store Nord. Men fremtiden lurer – historien og Tietgen-arven forpligter.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator

Hvis du vil læse mere om GN Store Nord dramatiske historie:

I forbindelse med 150-jubilæet har Gads Forlag udgivet en moppedreng af en bog på næsten 500 sider »Store Nordiske – En dansk verdenshistorie om teknologi, storpolitik og globalisering«. Forfatteren af det værk er dr. phil og professor i historie ved Copenhagen Business School Kurt Jacobsen. Bogen udkom 20. maj og koster 299,95 kr.