Globalt filmmiljø i midtbyen

Mads Munk har på ti år skabt et globalt reklamefilmmiljø med M2 Group, der udspringer fra Filmbyen i Aarhus og nu tæller afdelinger i Bangkok, London og København. Målet er børsnotering i London.

Læs mere
Fold sammen

Kundelisten tæller globale brands som Lego, Jysk og Dansk Supermarked, men de udgør kun toppen af de virksomheder, som bruger M2 Group til at skabe film og entertainment.

Mads Munk, 46 år, har i et hæsblæsende tempo skabt en virksomhed med en omsætning, der runder 200 mio. kr. Han er blevet Danmarks største producent af bl.a. reklamefilm, og M2 Group har for længst taget skridtet ind på de globale markeder med afdelinger i Bangkok og London.

Du begyndte helt på bar bund, men skabte et filmeventyr. Hvordan blev det til en global entertainmentkoncern?

Jeg flyttede hjemmefra som teenager og har ingen lang uddannelse selv. M2Film begyndte i min lejlighed med en Mac købt på afbetaling, hvor jeg sad selv ved tastaturet i de første år. I takt med, at opgaverne kom, voksede det støt. Jeg fik skabt et miljø med dygtige medarbejdere og vedholdende kunder, som er vokset sammen med selskabet.

Hvordan opstår idéerne til nye forretningsområder?

Når man har det hoved, jeg har, er det begrænsningens kunst. Grundlæggende ser jeg kun muligheder, og jeg får mange nye idéer, fordi jeg har evnen til at udfordre det eksisterende og se ud over det, som er lige nu. Som iværksætter er du nødt til at kunne drømme og være realistisk på samme tid, for der skal også eksekvering bag idéerne.

I dag har jeg flere muligheder og kan sætte større ting i gang, fordi jeg har penge, men indstillingen er den samme.

Hvad er det, du kan? Og som mange måske opgiver, fordi de er for magelige?

Jeg er god til at se et slutprodukt for mig og få andre med på at arbejde hen imod det. Og så holder jeg fast i, at det gælder om at ansætte folk, der er klogere end mig selv. Når man er driftig og sætter meget i gang, er man også nødt til at give andre ansvar, for der er ikke timer nok i døgnet til at være alle steder. Ellers handler det om at have is i maven og stå ved det, man gør.

Hvordan skaber du den rette ånd, når ansatte er fjernt fra hinanden?

Jeg ansætter meget på personlighed og lægger vægt på at skabe et miljø som folk er glade for at være i. Virksomhedskulturen i M2Group gør, at medarbejderne ser det som mere end et arbejde. Mange af vores ledere er selv startet i virksomheden, og de kender og bærer kulturen videre. Men jeg har aldrig set begrænsninger i landegrænser, for vi arbejder på tværs af selskaberne og er dybest set ligeglade, hvor folk sidder. Min erfaring er, at den enkelte skal have klare mål og kende sit ansvar og sine succeskriterier, når der er længere mellem skrivebordene.

For fire år siden sad jeg til en julefrokost i virksomheden. Der kunne jeg pludselig mærke, at firmaet var blevet større end mig, for den kultur, jeg har skabt, lever også, selv om jeg ikke er der. Det er jeg stolt over.

Har din virksomhed en øvre grænse, eller kan du fortsætte med at åbne afdelinger i andre lande, f.eks. USA?

Der er ikke nogen grænse for, hvad vi kan. Det er projekternes størrelse, der bestemmer. Vi er aldrig gået efter »big is beautiful«, men vi sætter hele tiden nye skibe i søen. Målet er at tage entertainment på børsen i London. Jeg opholder mig meget i Los Angeles, for det er det sted i verden, hvor finansieringen, agenterne og distributionen er.

Hvem vil du gerne sende stafetten videre til og hvorfor?

Jeg vil sende den videre til festivalarrangør Brian Nielsen fra Tinderbox og NorthSide. Brian har arbejdet med musik i 30 år, og han kender det univers ind og ud. Han ser ingen begrænsninger, han har sat handlinger bag sine ord, og han har skabt nogle fede nye festivalkoncepter.