Glemt lov letter jagt på annoncehajer

Læs mere
Fold sammen
Med en hidtil overset reklamebeskyttelse i loven omkring virksomhedsregistrering, kan alle landets momsregistrerede virksomheder gøre livet surt for annoncehajer og fupfirmaer. Både annoncehajer og andre mere eller mindre tvivlsomme fupfirmaer udnytter det offentligt tilgængelige virksomhedsregister til at kontakte især nystartede virksomheder med tilbud om annoncering.

Men med en enkelt henvendelse til Erhvervs- og selskabsstyrelsen kan virksomhederne, med den såkaldte ret til reklamebeskyttelse, sætte en stopper for plageånderne.

- Det har længe været muligt for danske virksomheder at sætte en stopper for uopfordrede reklamehenvendelser. Der er dog overraskende få, der benytter sig af muligheden, siger fuldmægtig i Erhvervs- og selskabsstyrelsen, Michael Jørgensen.

Hvis en virksomhed er beskyttet mod reklamehenvendelser, så er det, i modsætning til i dag, helt automatisk strafbart for annoncehajerne at henvende sig på baggrund af oplysninger fra CVR-registeret.

Iværksættere lette ofre

Retten til reklamebeskyttelse gælder alle danske momsregistrerede virksomheder, men eksperter vurderer, at det primært er iværksætterne, der kan bruge reklamebeskyttelsen i kampen mod annoncehajer. Reklamebeskyttelsen er især interessant for nystartede virksomheder, fordi det netop er deres oplysninger fupfirmaerne henter via CVR-registeret. Ved mere modne selskaber med flere år på bagen kan der meget vel være flere oplysningskilder. Det er eksempelvis helt almindeligt, at de forskellige fupfirmaer udveksler oplysninger om lette ofre til hinanden. Her kan det derfor være svært at bevise, at CVR-registeret er den direkte kilde.

At det tilsyneladende er muligt på en forholdsvis ukompliceret måde at sætte en stopper for en stor del af annoncehajernes aktiviteter, kommer bag på mange, heriblandt også Dansk Industri, som ser et stort potentiale i reklamebeskyttelse for især iværksættere.

- Jeg tror, at mange iværksættere kunne få glæde af at benytte sig af denne form for beskyttelse, indtil de er langt mere afklaret omkring, hvilke medier, der er relevante for dem at annoncere i, siger konsulent og ekspert i bekæmpelse af annoncehajer hos Dansk Industri Per L. Danielsen.

Vanskeligt at ramme fupDansk fagpresses markedschef, Henrik Thøgersen, der også er engageret i arbejdet med at bekæmpe annoncehajer vurderer ligeledes, at reklamebeskyttelsen kan være et vigtigt redskab.

- Det er svært på nuværende tidspunkt at vurdere, hvor stor en effekt reklamebeskyttelsen kan få, men det er glædeligt, at virksomhederne selv kan være med til at lukke for nogle af annoncehajernes væsentlige kilder, siger Henrik Thøgersen.

Det har hidtil været nærmest umuligt at få skovlen under fupfirmaer. Hos Håndværksrådet har man tidligere forsøgt sig med en sag mod firmaet IT Support Danmark. På baggrund af flere medlemshenvendelser anmeldte Håndværksrådet firmaet for bl.a. bedrageri i oktober 2003. Det har dog hidtil vist sig mere end vanskeligt for politiet at finde beviser for anklagerne, som indstillede efterforskningen i september 2004. Håndværksrådet har dog for nyligt anket sagen, hvilket har fået politiet til at genoptage sagen.

Alle danske virksomheder har ret til at bede Erhvervs- og selskabsstyrelsen om at beskytte deres virksomhedsoplysninger. Sådan har det været i fem år, men hidtil er det kun en brøkdel, der benytter sig af det. Af de mere end 500.000 danske momsregistrerede virksomheder, der eksisterer, er det kun 2660, der har bedt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om at reklamebeskytte deres virksomhedsoplysninger. Der etableres i gennemsnit 13.000 nye selskaber om året.

BOKS

Er du annoncehajernes næste offer?

Hvis du kan genkende blot én af disse situationer, så er der risiko for, at din virksomhed er blevet eller vil blive snydt.

- Vi er en nystartet virksomhed, der netop har modtaget vores cvr-nummer



- Når en annoncesælger telefonisk meddeler, at han har optaget vores annoncebestilling på bånd, så tror vi på ham.



- Vi beder ikke om en skriftlig bekræftelse på alle de ting, vi bliver lovet, at produktet kan.



- I det hele taget går vi ud fra, at de oplysninger vi får telefonisk fra annoncesælgere er korrekte.



- Hvis vi bliver anmodet om at bekræfte virksomhedsoplysninger med en underskrift eller på mail, så gør vi det - uden altid at læse det, der står med småt.



- Hvis vi modtager en annoncefaktura stilet til en navngiven person i virksomheden, går vi ud fra, at den er korrekt og skynder os at betale.



- I vores virksomhed modtager vi af og til en faktura på en annonce i en håndbog eller en internet-tjeneste, vi ikke kender. For en sikkerheds skyld betaler vi altid.



- Vi forlanger ikke altid kopi af de annoncer, som vi betaler for.



- Vi regner med, at den annoncekopi, vi modtager, stammer fra den håndbog eller internet-tjeneste, som vi har købt annonce i.



- Når en annoncesælger over telefonen meddeler at han kommer fra Fagbogen, så regner vi med, at han mener Fagbogen fra TDC Forlag/De Gule Sider®.



- Det er vigtigt, at vores virksomhed er synlig. Derfor køber vi for en sikkerheds skyld optagelse i alle erhvervsguider, CD-rom''er, erhvervsportaler på Internettet og lignende

Kilde: www.annoncehajer.dk