Giganterne vinder på hvidevarekrig

2003 satte rekord for salget af hårde hvidevarer herhjemme. De tre store kæder presser de små elforretninger, og priskrigen gør omsætningskurven flad.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ser man på salget af hårde hvidevarer herhjemme, tyder alt på, at vores tøj, bestik og service er rent som aldrig før. Endnu en gang sætter salget af hårde hvidevarer rekord. I de seneste ti år er salget steget støt med 1996 og 2000 som de eneste år, der ikke gav ny salgsrekord. I 2003 nåede det samlede antal solgte hvidevarer for første gang over en million styk.

Det er dog langt fra en enig branche, der jubler.

For det første fremkommer væksten i 2003-salget på 4,7 procent alene, når man ser på antallet af solgte køleskabe, vaskemaskiner m.m. Ser man på omsætningen, er kurven anderledes flad og kedelig. Konkurrencen har presset priserne, og branchens omsætning har kun netop sneget sig en anelse over 2002-omsætningen. Runder man op, er væksten på én eneste procent.

For det andet har den benhårde konkurrence, som tog yderligere fart, da Punkt 1 åbnede, flyttet markedsandele fra en række mindre el- og installatørforretninger til branchens tre store: Elbodan, Skousen og Elgiganten.

El-Giganten melder om omsætningsfremgang i alle eksisterende varehuse og på alle produktgrupper. Adm. direktør Jesper Boysen vil dog ikke oplyse eksakte tal eller give oplysninger om resultatet.

Hos Skousen, der afslutter regnskabsåret 31. marts, melder kædechef Frank Kirk om en klar forventning til vækst på omsætning og indtjening.

Hos branchens største, Elbodan, følger man kalenderåret. Selv om regnskabet endnu ikke er færdigt, tør markedschef Torben Mouritsen allerede nu love omsætningsfremgang og et tilfredsstillende overskud, selv om Elbodan har brugt en del penge på markedsføringen af Punkt 1.

Mens giganterne slås, er mundvigene mere nedadrettede hos El-Salg, der er en frivillig kæde med omkring 300 butikker.

»Vi har tabt en lille smule markedsandele på priskrigen i efteråret, det er der ingen tvivl om,« siger produktchef Bo Pedersen, der dog anfører, at El-Salgs butikker primært står stærkt i landområderne, mens den hidsige priskrig i overvejende grad har hærget i storbyerne.

Også kædechef Bo Møller fra den noget mindre kæde PS-kæde er ked af priskrigen. I Hvidvare-Nyt betegner han udviklingen i 2003 som farlig og frustrerende, han beskylder i den sammenhæng El-Giganten og Punkt 1 for at smadre markedet med deres priskrig.