Giftsprøjte kan sende Lundbeck på pinebænken

Gift. På sociale medier som Twitter og Facebook samler stadig flere kritiske røster sig i protest mod Lundbeck, fordi medicinalgigantens præparat bliver brugt til henrettelser i flere amerikanske stater.

Sidste år blev 17 personer henrettet i Texas. I statsfængslet i Huntsville bliver de dødsdømte spændt fast, når alle appelmuligheder er brugt op. Derefter injiceres den dødbringende gift. Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Skam jer, Lundbeck. Kræv Lundbecks henrettelsesmiddel trukket tilbage. Sådan lyder nogle af protesterne blandt vrede brugere på de sociale medier Facebook og Twitter. De er forargede over, at den danske lægemiddelproducent står bag præparatet pentobarbital, som dødsdømte i Texas, Oklahoma, Ohio og Mississippi får skudt i blodbanen, når myndighederne stopper deres liv. 


Fra Lundbeck selv lyder meldingen, at rollen som leverandør til dødssprøjter ikke er en, virksomheden ønsker. Men medicinen vil de ikke trække fra markedet, da det vil forhindre de patienter, som bedøvelsesmidlet oprindeligt er udviklet til, i at få deres medicin. Hverken en stigende indsamling med p.t. 138 underskrifter på Facebook eller negative tweets på Twitter har medicinalgiganten hidtil taget sig af. Men det bør den i allerhøjeste grad, lyder advarslen fra flere eksperter.

For selv om det er et virtuelt rum, kritikerne samles i, kan konsekvenserne være nok så virkelige for virksomheder, der ignorerer aktivitet i sociale medier. De sociale medier bør ligefrem tænkes ind som en fast del af en virksomheds krisestrategi.

»Det kan blive en belastende sag for Lundbeck, fordi det grundlæggende bryder med lægeløftet og dermed også med lægemiddelindustriens vision om at hjælpe folk til et bedre liv. Som rådgiver vil man sige til dem, at de skal forsøge at skabe en platform på nettet og gå i dialog med de kritiske stemmer og fortælle deres egen side af sagen. Der er ingen fremtid i at tie det ihjel,« siger Timme Bisgaard Munk, der er redaktør på det sociale netværk Kommunikationsforum og har skrevet ph.d. om vidensdeling via bl.a. sociale medier.

Stort potentiale i sociale kampagner

Samme holdning har forfatter og ekspert i sociale medier Trine-Maria Kristensen. »Det er ikke nok at udsende en pressemeddelelse. For hvad med alle dem, som kun får deres nyheder via Facebook og Twitter? Lundbeck skal hurtigt have fortalt, at de virkelig forsøger at få amerikanerne til at lade være med at bruge præparatet til henrettelser, ellers sidder der måske pludselig en million mennesker, som har hørt, at Lundbeck laver det middel, man slår mennesker ihjel med i USA. Det skal man tage alvorligt,« siger Trine-Maria Kristensen.

Hun mener, at potentialet i sådan en negativ kampagne på de sociale medier er stort og henviser bl.a. til Nestlé, der tidligere på måneden blev presset til at droppe palmeolie fra Indonesien, efter at en YouTube-video afslørede stærkt kritisable forhold.

De sociale mediers styrke er i høj grad, at de kan fungere som springbræt for kritik i en bredere offentlighed, mener Henrik Merkelsen, der forsker i virksomhedskommunikation og krisehåndtering ved CBS.

»Så længe kritikken er på internettet i et nicheforum, så er det begrænset, hvor stor gennemslagskraften vil være, for internettet er for stort til, at alle mennesker kan følge med i alting. Men i og med at den her artikel bliver trykt, rykker historien jo op på et niveau højere via de »almindlige medier«, hvor den bliver farligere for Lundbeck,« siger Henrik Merkelsen.

Fremadrettet peger både han og Trine-Maria Kristensen på, at virksomheder skal blive bedre til konstant at overvåge internettet for at opdage mulige problemfyldte historier. Derefter skal de i hver enkelt sag vurdere, om de proaktivt vil gå i dialog med kritiske brugere.

»Flere og flere virksomheder bliver nødt til at tænke ind i deres kriseberedskab, hvad deres strategi er i forhold til sociale medier,« siger Trine-Maria Kristensen.