Genstridig frugtavler gør plads for Airbus

En frugtavler i Hamburg truede med at forhindre udvidelsen af en Airbus-fabrik og op til 4.000 nye arbejdspladser. Nu har han givet op - formedelst to millioner euro.

DÜSSELDORF: Over to millioner euro (15 millioner kr.) til en genstridig frugtavler rydder formentlig de sidste forhindringer af vejen for en udvidelse af en flyfabrik i Hamburg, der truede med at blive en fiasko i Tysklands kamp for at skabe nye arbejdspladser.

Den europæiske Airbus-koncern har længe villet udbygge sin afdeling i hansestaden, så jumboflyet A380 kan lette fra stedet, efter at det er sat sammen. Men fabrikken ligger i udkanten af byen, hvor flere frugtavlere og den lokale kirke modsatte sig planen. De nægtede at sælge de arealer, som er nødvendige for at forlænge Airbus-fabrikkens landingsbane med 589 meter.

Flere af avlerne er i mellemtiden gået med til at sælge, men der var stadig en central grundejer tilbage, som kunne få projektet til at vælte. Han har nu givet sig og er villig til at afhænde sit areal mod at få en formue. To andre ejere - kirken og en brandmand - er fortsat imod, men får antagelig ikke afgørende betydning for udvidelsen, sagde Airbus-chef Gerhard Puttfarcken i går.

Samtidig blev Hamburgs overborgmester Ole von Beust hædret på sit parti CDUs årsmøde i Düsseldorf. Partiets formand Angela Merkel fremhævede hans snilde ved Airbus-forhandlingerne og kaldte det til et eksempel på, at det kan lade sig gøre at skabe arbejdspladser i Tyskland på trods af vanskeligheder.

Genstridig menighed
Airbus-udvidelsen ventes at give mellem 2.000 og 4.000 nye job. Planen bakkes op af den brede offentlighed, der har kritiseret modstanderne for at være ligeglade med beskæftigelsen. Selv Hamburgs biskop har protesteret mod menigheden i landsbyen Neuenfelde, fordi den var så genstridig.

Hvis den ene frugtavler ikke havde givet sig kunne A380-fabrikationen være flyttet til Toulouse i Frankrig, Airbus' hovedkvarter. Dette ser nu ud til at være forhindret, men balladen betyder, at projektet forsinkes i to år, så det først står færdigt 2007 - hvis ellers de tyske luftfartsmyndigheder godkender landingsbanen, som får en mindre sikkerhedsafstand til naboer end normalt.

Flykoncernen EADS, som Airbus er en del af, får i øvrigt ny ledelse. En magtkamp har ført til, at såvel den tyske direktør Rainer Hertrich som hans franske kollega Philippe Camus forlader firmaet, skrev avisen Financial Times Deutschland i går. De erstattes af deres landsmænd Thomas Enders og Noël Forgeard. Sidstnævnte gælder som den franske præsident Chiracs favorit og siges at ville forsvare Frankrigs interesser på bekostning af det europæiske samarbejde. Enigheden i Hamburg kan altså være kommet i sidste øjeblik.