General Motors ruster sig til kinesisk trussel

Den seneste uger har budt på store forandringer for General Motors. Det er opblomstringen af de kinesiske bilproducenter, som nu får den amerikanske bilgigant til at ændre strategi og skære ind til benet.

Mary Barra er ny topchef i General Motors og skal føre bilgiganten gennem nye tider.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Rebecca Cook

Det begyndte for over 100 år siden. Den amerikanske drøm om at blive den største bilproducent i verden. Det blev en realitet.

I dag er den store bilgigant under pres. Markedet er ikke længere nemt, og bilgiganten er nu presset af indtoget fra især kinesiske producenter, der kan levere biler til en langt lavere pris.

Det har fået General Motors til at ændre strategi med en række initiativer de seneste par uger. På kort tid har bilproducenten opbygget en lang liste af udmeldinger. Den har trukket Chevrolet-mærket ud af Europa, vendt ryggen til det australske marked, solgt sine aktier i Peugeot og fået ny direktør. Den første kvinde i branchen, der indtager en toppost.

Men hvorfor kommer de store ændringer? Hvad er det, der gør, at General Motors styrer mod modgang uden at være i stand til at svinge udenom?

Branchedirektør i bilbranchen hos Dansk Industri, Thomas Møller Sørensen, mener, at truslen fra de kinesiske producenter er blevet en realitet for General Motors og også mange andre producenter. Derfor har de været nødt til at reagere.

»De fokuserer og forsøger at blive endnu mere skarpe på, hvilket marked de ønsker at være på og hvordan. Der er en massiv konkurrence på producentniveau på globalt plan i øjeblikket, så det er nødvendigt,« siger han.

Branchen er i gang med at opbygge et modspil, så de står stærkt, når kineserne for alvor får sat sig på markedet. Det forventer Thomas Møller Sørensen vil ske inden for de næste ti år. Derfor kommer det heller ikke bag på ham, at General Motors spidser deres markedsstrategi til.

Især efter at indtoget på det europæiske marked med Chevrolet-mærket gav bagslag. I 2005 ville bilgiganten leve drømmen ud om at blive en stor spiller i Europa med flere mærker.

I dag har General Motors indset, at ideen om at få ført Chevrolet ind på det europæiske marked med lige så stor succes som i USA er fejlet. Det er også derfor, at General Motors for en lille uge siden annoncerede, at den ville trække mærket ud.

»Chevrolet nåede aldrig op i nærheden af Opels markedsandel. Succesen fra USA var General Motors ikke i stand til kopiere i Europa, hvor kunderne muligvis er lidt mere kræsne, end man kender det fra det amerikanske marked,« siger Thomas Møller Sørensen.

Det faktum har fået General Motors til fokusere på Opel som det store flagskib i Europa. Forhåbningerne er, at Opel-modellerne kan øge salget i Europa, der har været kriseramt, da Chevrolet-drømmen blev udlevet.

Om det er et godt træk fra den amerikanske bilmastodont, vil flere sige ja til. Mest fordi den amerikanske bilproducent ellers risikerer at konkurrere med sig selv.

Set med danske briller kommer det måske bag på nogen, at argumentet for at trække sig skyldes intern konkurrence mellem mærkerne. Salget af Chevrolet biler er nemlig gået langt bedre i Danmark end i resten af Europa.

Ifølge Thomas Møller Sørensen er det vigtigt, at General Motors har meldt klart ud, hvor den klare satsning vil være i fremtiden.

»Indtil nu har der været lidt forvirring omkring, hvor General Motors ligger sin prioritering. Det giver noget tillid til forhandlerne og importørerne af mærkerne i de enkelte lande, at det er gjort mere klart,« siger han.

Forventningerne er, at der kun vil komme flere kinesiske producenter det næste stykke tid. Det vil få mange bilproducenter til at forvandle forretningen, forudser Thomas Møller Søren.

»Vi vil se mange af de mærker, vi kender, præsentere et discountmærke. Der kommer flere mærker, der både har et hovedbrand og et discountbrand ved siden af,« siger han.