Genåbnede barer og restauranter løfter Carlsbergs salg

Carlsberg har i tredje kvartal omsat for 19,7 milliarder kroner. Større salg i Vesteuropa gør et bidrag.

Carlsberg har i tredje kvartal 2021 oplevet vækst rundt om på sine forskellige markeder. (Arkivfoto) Danish Siddiqui/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den globale genåbning har hjulpet på Carlsbergs salg af forskellige drikkevarer.

Det bekræftes onsdag i en opdatering fra det danske bryggeri.

Opdateringen indeholder ingen tal for overskud eller lignende. I stedet oplyser den kun om udvikling i omsætningen og solgte mængder.

I tredje kvartal har Carlsberg haft en omsætning på 19,7 milliarder kroner. Det er en vækst på 14 procent i forhold til samme periode sidste år.

Det er særligt en vækst på Carlsbergs største marked, Vesteuropa, der trækker den samlede salgsstigning.

I Vesteuropa alene er der i tredje kvartal solgt for 9 milliarder kroner. Det er en vækst på 17,1 procent sammenlignet med året før.

Udviklingen glæder Cees 't Hart, administrerende direktør i Carlsberg.

»Vi er tilfredse med væksten i tredje kvartal.«

»Desværre fortsætter vores ansatte, kunder og forretninger i mange markeder med at være hårdt påvirket af covid-19.«

»Det er opløftende, at mange ølmarkeder i Europa er i gang med at rejse sig fra pandemien, så folk igen får mulighed for at socialisere og vende tilbage til "on-trade",« siger Cees 't Hart i regnskabet.

Begrebet »on-trade« dækker over salget på eksempelvis restauranter og barer.

For Vesteuropa, som er den del, Danmark hører under, er de solgte mængder vokset med 8 procent i forhold til tredje kvartal sidste år.

I forbindelse med opdateringen har Carlsberg løftet sin forventning til 2021. Nu ventes der en støtte vækst i driftsoverskuddet end hidtil.

Mere præcist ventes der nu en vækst på 10-12 procent før 8-11 procent.

/ritzau/