Gammel øl på nye flasker

Carlsberg leverede i går torsdagens mest interessante erhvervsnyhed.



Det store danske bryggeri besluttede nemlig at sætte

prisen på Carlsberg Pilsner i de nydesignede ølflasker ned med 25 øre. Nu koster den det samme som en almindelig

Tuborg øl fra samme producent.



For at kunne sætte en pris ned har man jo som oftest forinden sat den op.



Og

det var præcis hvad Carlsberg gjorde i begyndelsen af september, da Carlsberg blev lanceret som en "premium" øl

i de nye flasker. Yderligere blev der fremstillet smarte 24 styks plastkasser til Carlsberg-pilsneren den nye indpakning.



Carlsbergs

forsøg på at lancere sit klassiske varemærke som mærkevare-øl i en højere priskategori er blevet

en dundrede fiasko i Danmark. For danske forbrugere har sagt nej til at give mere for en vare, der i bogstaveligste forstand var "gammel

øl på nye flasker".



Fiaskoen er lærerig - ikke blot for Carlsberg, men også for andre danske firmaer

- store som små.



Den sørgelige historie viser, at man ikke kan "brande" sig til en høj pris, hvis

der ikke samtidig sker en produktudvikling.



Der er er grænser for, hvor meget plat, der kan slås på "den

oplevede værdi". Forbrugerne gennemskuer hulheden i markedsføringen.



Reklamebureauer, der som Kunde og Co.

har skreget sig hæse i forsøgene på at gøre branding til en "corporate religion", må sidde

tilbage med en flov smag i munden.



Selv B&O, der for nogle år siden var ved at blive blæst om kuld af branding-manien,

er nu gået tilbage til en god gammeldags produktudviklings-strategi, som også vægter tungt i markedsføringen.



Carlsbergs

problemer som mærkevareleverandør til det danske folk er blevet forværret af "flaske-affæren".

Koncernen har tabt troværdighed hos kunderne og troværdigheds-tabet vil smitte af på Carlsbergs øvrige varemærker

i lang tid fremover.



Troværdigheden kan kun vindes tilbage ved at produktudvikle, som koncernen omsider er begyndt at gøre

med andre mærker - stærkt presset af de herlige micro-bryggerier, som heldigvis er dukket op i Danmark og internationalt

i løbet af de sidste fem år. Steno