G4S har i »visse tilfælde« faktureret forkert

G4S er under anklage for at have faktureret de britiske myndigheder for fodlænker til døde fanger og fanger, der var flyttet til udlandet eller tilbage i fængsel.

G4S har de seneste år været genstand for massiv kritik i en håndfuld forskellige sager, blandt andet om driften af fængsler på Vestbredden. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDY RAIN

G4S har i »visse tilfælde« faktureret forkert - det er konklusionen på en uafhængig undersøgelse af G4S' indblanden i sagen, der også omfatter konkurrenten Serco, som G4S selv har fået foretaget via advokatfirmaet Linklaters LLP.

Det skriver G4S i en meddelelse tirsdag.

»Undersøgelsen har bekræftet, at G4S i visse tilfælde fejlagtigt betragtede sig selv som værende kontraktligt berettiget til at fakturere for overvågningsservices, når udstyret ikke var blevet tilpasset eller var blevet fjernet,« skriver G4S blandt andet i meddelelsen.

Samtidig peger undersøgelsen dog også på, at der ikke er nogen beviser for, at G4S-ansatte har handlet kriminelt eller "uærligt" behandlingen af kontrakterne på fodlænker med det britiske justitsministerium.

Undersøgelsen har dog medført, at G4S har udstedt kreditnotaer på samlet 23,3 (207 mio. kr.) mio. pund for fejlfaktureringer foretaget mellem 2005 og maj 2013. En yderligere kreditnota for perioden fra juni i år og indtil nu vil desuden blive udstedt, fortæller G4S, der kalder faktureringsmetoden i strid med selskabets værdier.

Udgifterne er dækket af nedskrivninger i halvårsregnskabet, skriver G4S, der har afholdt omkostninger for 2 mio. pund i forbindelse med den eksterne undersøgelse.

Selskabet understreger desuden, at kreditnotaerne, der er udstedt, ikke nødvendigvis svarer til myndighedernes vurdering af sagen.

»Ministeriet er i gang med en undersøgelse i relation til faktureringerne, og selskabets vurderinger af disse forhold og kreditnotaerne kan afvige fra ministeriets konklusioner. Når disse konklusioner er tilgængelige, vil G4S samarbejde med ministeriet om at løse muligt udestående spørgsmål,« skriver G4S i meddelelsen.

G4S' administrerende direktør Ashley Almanza, som først satte sig i direktørstolen i juni i år, er glad for undersøgelsen.

»Vores meddelelse i dag følger måneders intensivt arbejde fra et uafhængigt advokatfirma og eksterne revisorer, og det er et vigtigt skridt på vejen mod at lukke denne sag og genoprette den tillid, som vi har tjent gennem vores mange tusinde dedikerede og hårdtarbejdende ansatte gennem mange år,« siger direktøren i meddelelsen.

G4S har undskyldt til justitsministeriet for den fejlagtige fakturering, fortæller selskabet.