Frygt kan ramme fjerkræ-salg

Endnu er der ikke med sikkerhed konstateret fugleinfluenza i Danmark. Men alene frygten kan føre til svigtende salg, forudser Dansk Fjerkræråd.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kommer den frygtede fugleinfluenza til Danmark, rammer det op mod 350 danske producenter af slagtefjerkræ, plus slagterier og producenter af æg, på det noget nær værst tænkelige tidspunkt.

I forvejen er branchen nemlig under hårdt pres af svigtende salg på de ellers så vigtige markeder Mellemøsten og oven i det også et vigende salg i Sydeuropa, hvor frygten for fugleinfluenza allerede har bredt sig med alarmerende hast.

»Så hvis danske forbrugere også begynder at spise færre æg og mindre kød fra kyllinger og høns, så vil det ramme erhvervet ganske hårdt på kort sigt,« vurderer afdelingsdirektør Thorkil Ambrosen fra Dansk Fjerkræråd.

Han understreger dog, at forbrugerne ikke har grund til at frygte noget som helst.

»Der er ingen risiko overhovedet for forbrugerne, hvis de køber dansk fjerkrækød. Kun raske dyr slagtes, og der er en meget omfattende kontrol, som umuliggør, at mennesker får overført virus fra slaget fjerkræ,« siger Thorkil Ambrosen.

Ubegrundet frygt
Alligevel venter han, at salget i Danmark falder alene af frygt og uvidenhed, og denne ubegrundede frygt vil sandsynligvis få yderligere næring, hvis der kommer et dansk udbrud af fugleinfluenza. Så udsigterne er ikke de bedste for alle med hønsehold, kaglende kyllinger, klukkende kalkuler og producenter af spiseæg.

Koncernchef Ernst Mittag fra Danpo frygter også en negativ reaktion fra forbrugerne, selv også han understreger, at der intet er at frygte.

»Fugleinfluenza kan ikke komme ind på en professionel besætning i Danmark. Dem, der er døde af fugleinfluenza ind til videre i Asien, har spist selvdøde dyr, og levet sammen med fjerkræ på en måde, som slet ikke ses herhjemme. Så der er ikke noget at frygte,« siger han.

Den danske produktionen af fjerkrækød er på 2,3 milliarder kroner årligt. Heraf går de 70 procent til eksport. Det er altså især kyllinger for tæt ved 1,6 milliarder kroner årligt, der sælges til andre lande. Sverige er det i særklasse største marked, oplyser økonom i Landbrugsrådet, Klaus Jørgensen, og ind til for nylig lå Sydkorea som nummer to, og Tyskland som nummer tre.

80 millioner
Æg-produkter eksporteres der for andre 80 millioner kroner af om året, ud af en samlet produktion på 800 millioner kroner, og selv om det umiddelbart lyder af en del, er det nærmest peanuts set i forhold til landbrugets totale årlige eksport på lige omkring 58 milliarder kroner.

Ud over landmænd vil en nedgang i salg og produktion også ramme de to store danske fjerkræslagterier, Danpo og Rose Poultry, som tilsammen beskæftiger pænt mere end 1.000 ansatte. Alene Danpo har 800 i arbejde.

Danpo står bag en del frostvarer, nemme såkaldte convenience-produkter kaldet »Chicky World,« den klassiske lørdagskylling og Bornholmerhanen.

Blandt æg-producenterne er Danæg og Hedegaard Foods de to største spillere, mens det børsnoterede Brdr. Hartmann blandt andet producerer æggebakker. Men kursen på Brdr. Hartmann flyttede sig stort set ikke ud af stedet i går på Københavns Fondsbørs.