Fritz Hansen åbner 100 shop-in-shops

Møbelproducenten Fritz Hansen har de sidste par år haft stor økonomisk succes med salg af danske designmøbler til private forbrugere over hele verden. Nu styrker virksomheden sit salgsfremstød med 100 eksklusivt designede shops-in-shops over hele Europa.

Producenten af danske møbelklassikere, Fritz Hansen, forstærker efter et par års markant økonomisk fremgang salgsindsatsen over for privatkunder over hele kloden.

Fritz Hansen har i løbet af første halvår indgået aftale med 100 af sine 500 forhandlere i verden om at indrette såkaldte shop-in-shops i butikkerne med en indretning og et inventar, der skal sætte en ekslusiv ramme om Fritz Hansens kollektion af blandt andet Arne Jacobsen og Poul Kjærholm-møbler.

Interiøret omkring Fritz Hansen-universerne i de enkelte forretninger skal fremstilles af Bruno Hansen Snedkerier i Slagelse, der blandt andet står bag træ-konkylien, der omslutter koncertsalen i Operahuset.

Shop-in-shop-konceptet er seneste led i den strategi, som har fået Frtiz Hansens omsætning til at vokse fra 352 mio. kr. i 2003/04 til 513 mio. kr. i 2005/06, som gav et rekordhøjt driftsoverskud på 69 mio. kr.

En rekord, der er slået igen i det regnskabsår, der udløb 30. juni, efter en tocifret vækstrate i omsætningen.

Stor efterspørgselDen positive udvikling begyndte efter, at terrorangrebet på New York den 11. september 2001 havde sat erhvervslivets efterspørgsel på blandt andet designermøbler på stand by. Og Fritz Hansen satsede dengang først og fremmest på kontraktmarkedet, dvs. institutioner og store virksomheder, der handlede stort ind.

- Da salget gik i stå, måtte vi overveje, om produktionen skulle beholdes i Danmark. Men det endte med, at vi blev og med en automatisering af fabrikken i Vassingrød, der står for 60 pct. af produktionen. Endvidere begyndte vi at satse stærkt på privatmarkedet, eftersom der internationalt var stor efterspørgsel på de kendte designmøbler blandt forbrugere, siger Jacob Eberhard, der er retaildirektør hos møbelproducenten.

Læs hele artiklen på Business.dk (link på højre side)