Fremtiden ser lys ud for Nintendo efter lanceringen af Switch

Salget af Nintendo skyder i vejret, og aktiekursen er fordoblet siden sidste år. Fortsat evne og vilje til innovation - 129 år efter selskabets grundlæggelse - er nøglen til succesen.

Endnu et eksemplar af Nintendos Switch ryger over disken i en butik i Tokyo. Foto: Toshifumi Kitamura/AFP Fold sammen
Læs mere
Foto: TOSHIFUMI KITAMURA

Mange mennesker har et nostalgisk forhold til det japanske spilkonglomerat Nintendo, der i 1980erne og 1990erne lancerede populære maskiner som Nintendo Entertainment System, opfølgeren Super Nintendo og den håndholdte konsol Game Boy.

Selskabet havde stærke mærkevarer som Super Mario, Zelda og Donkey Kong i porteføljen, og det blev såmænd stiftet helt tilbage i 1889 som en producent af spillekort.

Børsnoteringen fandt sted i 1980erne, og i de næste ti år oplevede selskabet og dets aktionærer både op- og nedture, men opturene var flest. I 2007 toppede aktien, men herfra begyndte det så at falde med næsten 85 procent over de følgende fem år.

Nedgangen blev forklaret med generelt svage markedsforhold og fare for recession, men situationen blev ikke bedre af en stærk japansk yen, leveringsproblemer og en knaldhård konkurrence fra Microsoft og Sony.

Men selv efter finanskrisens afslutning syntes selskabet at døje med at genskabe begejstringen fra fordums tider. I begyndelsen af dette tiår havde specielt Wii U - opfølgeren til Nintendos Wii - fået meget kritik og solgte derfor også mindre end forventet.

»Funktionerne i Wii U var måske ikke så stærke, som de var i begyndelsen af udviklingsfasen,« konkluderede Mario-skaberen Shigeru Miyamoto selv i et interview i 2015.

Salgsrekorder

Ved årsskiftet 2016/17 var der imidlertid gjort klar til et comeback.

Nintendos Switch var blevet lanceret globalt, og ifølge magasinet Forbes brød den nye konsol en række salgsrekorder i løbet af det første år på butikshylderne.

Frem mod julesalget toppede Switch salgslisterne for december, og tidligt i 2018 annoncerede Nintendo, at Switch var blevet den hurtigst sælgende konsol i USA nogensinde.

I slutningen af sidste måned øgede Nintendo derfor også måltallet for salget af Switch med én million til 15 millioner solgte enheder inden marts 2018.

Samtidig blev det kendt, at selskabet øgede driftresultatet med 261 procent i de tre måneder frem til december, og det var meget bedre, end hvad analytikerne havde forventet.

Det gav sig ikke mindst udslag i selskabets aktiekurs, som er blevet fordoblet inden for det seneste år og nu ligger på det højeste niveau i et årti.

Hvorfor er Switch blevet så populært?

Konsollen adskiller sig fra konkurrenterne ved ikke at konkurrere på processorkraft, men på funktion. Den er både håndholdt og let at koble til og fra et TV-apparat.

Og fordi den ikke er helt så kraftig som konkurrenterne er den også billigere.

»Switch er vældig god, fordi den er en slags fusion af en håndholdt konsol, man kan tage med sig overalt, og en hjemmekonsol til TV. Det har ingen gjort før,« siger spilekspert Jon Cato Lorentzen til E24, som også er imponeret over Nintendos innovation:

»Der var ingen, som vidste, at der var behov for den slags, før Nintendo gjorde det. Nintendo er gode til at finde behov og fremstille ting, som ikke er set før.«

 

Mange gode titler

På spilsiden har Nintendo sendt en række populære titler ud til konsollen såsom Zelda og Mario.

»De var ret gode til at lancere en strøm af gode titler i det første år. Vi så en 'Legend of Zelda' som blev lanceret samtidig med maskinen, og mange har udråbt det til det bedste spil i år overhovedet. Og så er der 'Super Mario Odyssey'. Det er to gode mærkevarer til Nintendo, og det er vist ret unikt at de begge blev udsendt i konsollens første år,« siger Lorentzen.

Eksperten, som til daglig er chef i den uafhængige spiludvikler Krillbite Studio, fremhæver også, at Nintendo i denne omgang har været gode til at indgå samarbejdsaftaler med tredjeparter.

»De har åbnet og gjort det lettere for mindre firmaer at sende titler ud via den indbyggede netbutik. Så der var nok et par hundrede spil fra andre udviklere, der så dagens lys sidste år. Det har tidligere været et problem, at udgivelser fra store tredjeparter ikke er kommet på Nintendos konsoller,« siger han.

Lorentzen fortæller, at det aldrig for alvor så dystert ud for Nintendo, fordi de hele vejen har haft finansiel støtte fra salget af blandt andet den håndholdte konsol DS, som har solgt jævnt uden at være den helt store succes.

Nu har de så en konsol, som »alle« vil have, mange interessante spil og gode aftaler med tredjeparter.

»Så lige nu ser det hele vældigt lyst ud,« konstaterer Lorentzen.