Frække film skaffer elever til plastindustrien

Frække TV spots skal øge kendskabet til plastmagerne - og få de unge til at vælge uddannelsen frem for de mere kendte håndværksfag.

Plastindustrien kører nu en offensiv TV kampagne med viden om plast tilsat lidt sex og humor for at fange de unges interesse.

- En af vore grundlæggende udfordringer er, at hverken de unge eller deres forældre kender plastmageruddannelsen, fordi den er ung og ikke traditionelt kendt som tømrer eller elektriker, fortæller direktør Peter Skov fra brancheforeningen Plastindustrien.

Plastindustrien har et stort behov for faglærte plastmagere i fremtiden, hvor målet er at uddanne 150 elever om året.

Plastmageruddannelsen har de senere år oplevet en fordobling i antallet af elever. Dermed brydes trenden med faldende tilstrømning inden for industriuddannelser.

- Vi kan simpelthen konstatere, at vores utraditionelle kampagne det sidste år har virket med nu 100 elever. Derfor er kampagnen nu udvidet med en sexet TV reklame. Man kan godt sige, at vi prøver at gøre vores industri mere sexet i de unges øjne, siger Peter Skov.

- mja