Fra grossist til servicevirksomhed

Oplevelsesøkonomi. Gode fortællinger om virksomheden har forvandlet Sanistål A/S fra en klassisk grossistforretning til en servicevirksomhed, hvor værdierne lever i medarbejderne.

At Danmark i fremtiden skal leve af oplevelser, har man også erfaret hos Sanistål A/S, der for fem år siden fik øjnene op for værdien af den gode fortælling.

I dag er Sanistål en servicevirksomhed, der i lige så høj grad lever af viden og løsninger som af det traditionelle salg af tekniske artikler, vvs, stål, metal, maskiner og værktøj. For fire år siden blev en oplevelsesøkonomisk idé undfanget på direktionsgangen.

- Det hele startede med, at vi havde et ønske om at udvikle os fra at være en traditionel grossist til at være en servicevirksomhed. Der har været mange diskussioner om, at grossistens rolle er i forandring, og den diskussion ville vi være på forkant med, siger Claus Ejlertsen, marketingchef hos Sanistål.

Fortællinger bærer værdierneI erkendelse af at en servicevirksomhed i højere grad har behov for at kommunikere virksomhedens værdier, udarbejdede ledelsen et sæt "værdipapirer" og en strategisk plan for inddragelsen af medarbejderne.

Den gode fortælling skulle bære værdierne.

- Vi startede internt, for vi kunne jo ikke gå ud og love kunderne en hel masse, hvis der ikke også var eksempler på, at det også er noget, vi udlever i praksis, fortæller Claus Ejlertsen.

Hermed var jagten sat ind på gode fortællinger om Sanistål.

Oplevelserne i systemLedelsen udskrev konkurrencer for medarbejderne, og der blev afholdt workshopper og kurser i "storytelling". Alle midler blev taget i brug for at afdække de bedste historier om Sanistål, virksomheden og dens kunder.

- Det handlede om at finde ind til al den essens, der ligger i værdierne og de gode historier, og klarlægge hvad det konkret er, der gør det til en positiv oplevelse at handle med Sanistål, forklarer Claus Ejlertsen.

Relevante fortællingerMed historierne identificeret gik Sanistål i gang med at inddele kunderne i segmenter, så de relevante fortællinger nåede ud til de rigtige kunder. Oplevelserne blev sat i system.

Medarbejderne i blandt andet salgsafdelingen og kundeservice, virksomhedens ansigter udadtil, blev sendt på kursus for at blive de bedste bærere af de gode fortællinger om Sanistål.

Og i dag har Sanistål en medarbejderorganisation og en kundegruppe, der ikke er i tvivl om virksomhedens værdier. De gode fortællinger har sejret.

- Det er en positiv spiral, vi er kommet ind i, som gør én helt varm om hjertet. Medarbejderne udstråler glæde og selvtillid, og kunderne oplever mere og andet end bare et produkt på et givent tidspunkt til en given pris, siger Claus Ejlertsen, der heller ikke er bleg for at give oplevelsesøkonomien en stor del af æren for, at Sanistål i dag er førende på markedet.