Fra blå til grønne jeans: Dansk tøjkoncern træder ind i samarbejde om klimavenlig cowboybuks

Denimproducenter går sammen i fælles front mod svinende denimproduktion. Nye retningslinjer skal udarbejdes for at sætte nye standarder for bæredygtig denimproduktion.

topfoto
Cowboybuksernes karakteristiske indigoblå farve er ofte langt fra sund. Derfor vaskes de ofte utallige gange før de sendes videre mod forhandlerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: ELMER MARTINEZ

Flere af modebranchens helt store klimasyndere er gået sammen i nyt initiativ, der har fokus på at gøre produktionen af af blå jeans mere grøn. Den danske tøjkoncern Bestseller er gennem brandet »Vero Moda« blandt de deltagende virksomheder i projektet »The Jeans Redesign Guidelines,« som Ellen MacArthur Foundation har været primus motor på. Det skriver fonden på sin hjemmeside.

Bestseller er sammen med blandt andre H&M, Weekday og Tommy Hilfiger blevet en del af projektet, hvis sigte i første omgang er at udarbejde en række retningslinjer for produktion af de særligt miljøsvinende cowboybukser. Ellen MacArthur Foundation er blandt andet dem, der rådgiver Novo Nordisk om at blive klimavenlig.

De nye retningslinjer skal udgøre minimumsstandarder for produkternes holdbarhed, kemikalier, genbrugspotentiale og sporbarhed. Det er baseret på principperne for såkaldt cirkulær økonomi, der er udtryk for, at produkterne genbruges og genanvendes i et uendeligt lukket kredsløb med minimal eller nul affaldsproduktion.

Retningslinjer skal

Retningslinjerne skal sikre, at jeans fremover holder længere, ubesværet kan blive genbrugt og produceres så skånsomt for både miljøet og produktionsmedarbejdernes helbred som muligt.

Her ses en landbrugsarbejder sprøjte pesticider udover afgrøderne på en bomuldsplantage i Guntur, Andhra Pradesh, Indien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mayank Bhardwaj.

Cowboybukser – eller denim – er lavet af bomuld, som dyrkes i store dele af verden både her i Vesten og tredjeverdenslande. I konventionelt bomuldslandbrug anvendes store mængder pesticider og gødning, hvilket kan udpine landbrugsjorden, mens kemikalierne ligeledes kan skade både bønder og lokalmiljø.

Ellen MacArthur Foundations initiativ har samlet 40 »denimeksperter,« fra universitetsverdenen, producenter, forhandlere, samlere og NGOer.

Sammen skal de udarbejde de kommende retningslinjer, som efter planen skal videreudvikle eksisterende indsatser for at forbedre denimproduktionen. Målet er, at kunne udvikle jeans, der kan leve op til guldstandarden inden for »cradle to cradle.«

Cradle to Cradle – på dansk »vugge til vugge« er et designkoncept, som tager produkter gennem biologiske eller tekniske kredsløb, hvor målet er, at de skal skabe værdi for både mennesker, miljø og økonomi.

Virksomhederne, der er en del af »The Jeans Redesign,« håber, at flere vil producenter vil tilslutte sig, inden de første redesignede jeans kommer på hylder i 2020