Forsinkede betalinger koster

Opråb. Det er hårdt at være leverandør til det offentlige system, når betalingen ikke falder til tiden. Men for plejefirmaet Blæksprutten betalte det sig at råbe op.

Vibeke Haaning er direktør for det private plejefirma Blæksprutten Pleje A/S med 350 ansatte. Virksomheden har i en årrække serviceret de nordjyske kommuner, og selve samarbejdet har fungeret glimrende. Helt det samme kan man desværre ikke sige om de økonomiske forhold.

- I begyndelsen af året var den helt gal. I januar og februar havde vi fire mio. kr. ude at hænge i manglende betalinger fra det offentlige. Forklaringerne var mange alt fra folk på ferie til manglende indkørsel af nye procedurer, fortæller Vibeke Haaning.

Men problemerne går længere tilbage. Vibeke Haaning har beregnet, at de langsommelige offentlige betalere kostede hendes virksomhed omkring en halv million i renter i 2006. Og det til trods for, at hun gentagne gange rykkede for pengene. Og endda en enkelt gang prøvede at tilskrive renter.

Driftsstop- Men så fik vi klar besked om, at hvis vi ikke trak renterne tilbage, så fik vi ingen penge. Der var ikke mulighed for at lægge renter til, lød forklaringen. Så jeg trak dem tilbage igen.

Og det er ikke kun på pengepungen, at det gør ondt at skulle vente på sine penge. Samtidig bliver virksomheden bragt i miskredit hos sine egne leverandører, og når alle ens kunder er offentlige virksomheder, og betalingsproblemet er generelt over hele linjen, kan man blive tvunget til trykke på den røde stopknap på samlebåndet.

- Der er helt klart regninger, jeg ikke har betalt til tiden. Og den primære drift af virksomheden er gået i stå i perioder, hvor jeg ikke har haft mulighed for at købe artikler til mit personale, fordi jeg simpelthen ikke har haft pengene.

Kun i kraft af Vibeke Haanings gode bankrelationer er de alvorlige poster som lønninger og moms altid blevet betalt til tiden.

Omtale hjælperProblemerne med det offentliges betalingsevne blev efterhånden uoverskuelige for Vibeke Haaning. Og hun gik til forbrugerprogrammet Basta med sin historie. Her fik de implicerede kommuner sig en ordentlig tur i trædemøllen, og siden har der praktisk talt ikke været problemer.

- Jeg tror faktisk ikke, det var gået op for dem, at jeg gerne ville have mine penge til tiden. De følte nok ikke, det var nødvendigt at overholde deres frister. Men der er jo ingen, der bryder sig om at blive hængt ud i pressen, og så finder man ud af at få tingene til at fungere, siger hun.

Vibeke Haaning har aldrig været bekymret for at tabe kunder på at skælde ud på det offentlige.

Hun mener, at hun har et produkt, som de i en vis grad er afhængige af. Men hun kan godt forstå, at andre virksomheder kan føle sig klemte i det store offentlige apparat.

- Man er borger og har stor tillid til det offentlige system. Men der sidder altså nogle myndighedsmennesker med utrolig stor magt. Og så kommer man til at føle sig meget, meget lille.