Forsikringsgigant blæser til kamp i Danmark

Dansk økonomi og danske virksomheder bliver mere og mere internationale. Det ser multinationale forsikringsselskaber som en mulighed for at snuppe de danske virksomheder som kunder.

Der er udsigt til en skærpet konkurrence om virksomhedernes forsikringer. Det er resultatet af, at den amerikanske gigant, Chubb Insurance, ikke længere blot vil nøjes med at gå efter de helt store virksomheder.

Chubb Insurance har hidtil koncentreret sig om at få de allerstørste største virksomheder som kunder, og det har ofte været amerikanske selskaber, der er aktive i Danmark og andre steder i Europa. Men på det amerikanske hjemmemarked har Chubb Insurance en betydelig markedsandel blandt mindre og mellemstore virksomheder, og det skal nu udbredes ikke blot til Danmark men også andre steder uden for USA.

Danske Jan Auerbach får en væsentlig rolle i den nye strategi, fordi han netop er blevet hentet til verdens forsikringscentrum London til en stilling som europæisk salgs og marketing manager. Han kommer dermed med i den europæiske topledelse i Chubb Insurance og får ansvaret for forretningsudvikling, marketing gennem mæglere og distributionsstyring.

Vendepunkt i Europa
Den europæiske forsikringsverden har været igennem en turbulent periode med både voldsomme naturkatastrofer og terror, der har rystet fundamentet i sektoren.

»Vi er på et temmelig vigtigt stade i Europa lige nu. De store amerikanske forsikringsselskaber kom oprindelig til Europa, fordi de fulgte med store amerikanske virksomheder som for eksempel IBM til Europa. Men nu ser tingene anderledes ud,« siger Jan Auerbach, der indtil årets udgang er administrerende direktør for Chubb Insurance i Danmark og Norge.

Ifølge Jan Auerbach vil Chubb Insurance og andre store forsikringsselskaber ikke længere nøjes med at forsikre de amerikanske virksomheder på udebane.

»Chubb Insurance har kundeforhold i større eller mindre omfang til over halvdelen af de 20 største virksomheder i Danmark. Udfordringen er nu at komme ned i næste lag. Det er strategisk udfordring, som står højt på dagsordenen,« siger Jan Auerbach.

I USA har Chubb Insurance en meget stor portefølje af mellemstore virksomheder, og i takt med, at danske virksomheder bliver mere og mere internationale, ser forsikringskoncernen store muligheder i at følge med danske virksomheder udover grænsen. Netop forsikring på tværs af landegrænser er Chubb Insurance ekspert i, og forsikringskoncernen er da også fysisk tilstede i over 100 lande.

Åbnede kassen først
Chubb Insurance har over 100 år på bagen. Selskabet blev oprindeligt etableret som en marineforsikringsvirksomhed i New Yorks havnedistrikt.

Først i 1984 blev selskabet noteret børsen i New York. Selskabets skadesbehandling sker ud fra devisen »if it's grey, we pay« - altså selv om en sag er i gråzonen, betaler selskabet med det samme.

Der blev sat handling bag ordene i forlængelse af terrorangrebet på World Trade Center den 11. september 2001, da selskabet som det første selskab anerkendte det som en forsikringsdækket begivenhed. Chubb Insurance var også det første selskab, der begyndte at udbetale erstatninger. Det skete allerede den 12. september 2001.

Mens de danske forsikringsselskaber har raset mod de såkaldte forsikringsmæglere, er Jan Auerbach fra Chubb Insurance overbevist om, at forsikringsmæglernes vil få endnu bedre tag i det danske marked i de kommende år.

»De internationale forsikringsmæglere vil blive ved med at have tur i den, fordi de kan betjene virksomhedskunder i flere lande. Det kan nationale forsikringsselskaber som Tryg og Codan ikke,« konstaterer Jan Auerbach.

Hen peger også på, at det at forsikre en virksomhed er blevet betydeligt mere sofistikeret i de senere år.