Formanden forregnede sig og tabte Volkswagen

Først bragte han succes til Audi, og i de seneste to årtier har Ferdinand Piëch formet Volkswagen-koncernen til det, den er i dag. Vejen dertil har været brolagt med de intriger, der i sidste ende kostede ham formandsposten.

Ferdinand Karl Piëch har været en vinder i VW-koncernen, men nu er det slut, han sidder dog stadig på 13 pct. af aktierne. Med sig i faldet har han taget sin hustru Fru. Ursula, her i bagrunden, som også forlader koncernen. Arkivfoto: Marijan Murat/AFP Fold sammen
Læs mere

Man skal lede længe for at finde en tilsvarende farverig og kontroversiel erhvervsmand. Ferdinand Karl Piëch er født ind i Porsche-Piëch-dynastiet og har de seneste to årtier drevet Volkwagen som sit private fyrstedømme. Succesfuldt, men også med intriger og kontante afskedigelser af direktører undervejs.

Det er let at se, hvorfor Ferdinand Piëch er bemærkelsesværdig, selv for en industrikonge i hans kaliber. Han er milliardær, har 12 børn og fire koner, kører i en Bugatti Veyron og fyrer direktører uden begrundelser. Så er han i øvrigt også ordblind og en visionær succeshistorie i bilbranchen.

Kommer fra bilfamilie

Østrigske Ferdinand Piëch er barnebarn af Ferdinand Porsche, grundlæggeren af Porsche og opfinderen af folkevognsboblen. Familien sidder på toppen af tysk bilindustri, men med benhårde tvister og intriger imellem sig.

Han fik først succes hos Audi, som han løftede til en fuldgod konkurrent til BMW og Mercedes. Derefter blev han indledningsvis direktør og senere formand for Volkswagen-koncernen, hvis nuværende størrelse og opbygning, han om nogen har æren af.

Med Ferdinand Piëch i førersædet voksede Volkswagen med køb af Lamborghini, Bentley, Bugatti, Skoda, SEAT og Audi. Han har stået bag udviklingen af kraftfulde bæster som Audi Quattro, Lamborghini Gallardo og Bugatti Veyron sideløbende med mere klimavenlige modeller som Volkswagen Up og Audi E-tron.

Successen har været så omfattende, at han i 1999 blev valgt til århundredets direktør i bilindustrien.

Intigerne

Men det har ikke været uden bump på vejen. Hans nådesløse ledelsestil har kostet adskillige direktører jobbet, mens intriger med og mod familien i ejerkredsen har givet kontroverser.

I to årtier har han trukket sig ud som vinder, men denne gang forregnede Ferdinand Piëch sig tilsyneladende. Et plot om at udskifte den siddende direktør Martin Winterkorn med Porsches direktør Matthias Mueller gik grueligt galt, da Porsche-familien, der sidder på magten i Volkswagen ikke ville støtte planen.

Heller ikke delstaten Niedersachen eller fagforeningerne, der alle sidder på store dele af stemmerne i bestyrelsen, ville støtte planen. Resultatet endte for Ferdinand Piëch med et valg mellem at trække sig eller få sparket.

»Når jeg vil opnå noget, går jeg løs på problemet og analyserer det uden at mærke, hvad der foregår rundt omkring mig«, har Piëch skrevet i sin selvbiografi.

Han sidder dog stadig på 13 pct. af aktierne i Volkswagen, så selv om Ferdinand Piëch har forladt formandsposten, så døm ham ikke ude endnu.