Forhandlerprotest fører til it-samarbejde

Nytænkning. En stædig bilforhandler fra Roskilde har tvunget autobranchens tre største udbydere af it-service til at indgå et nyt samarbejde, så bilforhandlere med bilmærker fra forskellige leverandører ikke længere skal have flere parallelle it-systemer.

Det kan da ikke være rimeligt, at vi skal til at investere i en ny server, separat netværk og nye arbejdsstationer til alle medarbejdere, bare for at får Mitshubisi ind i huset.

Sådan tænkte Peter Hansen, der er direktør i Carepoint Rokilde v/ Auto-Forum A/S, da han fandt ud af, at Mitshubisis danske edb-leverandør ville have, at virksomheden af sikkerhedshensyn skulle køre med separat netværk. Carepoint Roskilde forhandler i forvejen Volkswagen og Seat. De to bilmærker kører på et it-system, som er leveret af en anden leverandør, og Peter Hansen havde svært ved at se, hvorfor den nye leverandørs it-system ikke kunne køre på de computere og den netværksforbindelse, de havde i forvejen.

- Jeg ved ikke ret meget om it, men jeg blev ret stædig og sagde til leverandøren, at det ikke kunne være rigtigt, at alle mine medarbejdere skulle til at arbejde med to skærme. Det ville være en stor investering for os, hvis vi skulle til at investere i ny server, netværk og nye arbejdsstationer. Vi har i forvejen knap 30 arbejdsstationer, og skulle vi op på det dobbelt, ville det blive dyrt, siger Peter Hansen.

Manglende viden en fordelBeskeden trængte da også ind hos it-leverandøren Semler IT.

- Da vi skulle forklare vores kunde, hvorfor det ikke kunne lade sig gøre, at køre på det eksisterende system, kunne vi pludselig se, hvordan vi med et samarbejde mellem it-serviceudbydere faktisk kunne løse problemet. Derfor gik der ikke mange minutter, før vi var på telefonen med de to andre store leverandører i branchen, ADP og T-Systems, omkring et samarbejde, siger Claus Nybro, it-servicechef hos Semler IT.

De tre leverandører har derfor etableret sikre netværksforbindelser til hinanden og lavet en indbyrdes aftale om neutralt at viderestille hinandens kunder. Det betyder, at det stigende antal bilforhandlere, som har bilmærker fra forskellige autoleverandører i forretningen, nu kan koble sig op ét sted, med én maskine og via én netværksforbindelse.

Peter Hansen er glad for, at han var stædig og stod fast overfor it-leverandøren, som var klar en løsning efter tre måneder.

- Min manglende viden om edb har nok hjulpet. Jeg kunne jo ikke se alle de sikkerhedsmæssige begrænsninger, som it-leverandørerne kunne. Min holdning som bruger var bare, at det ikke kunne være rimeligt, at man skulle investere i flere forskellige it-systemer, siger Peter Hansen.