Fordel ved e-handel skal videre til vvs-mestre

e-handel. Vvs-mestrene er et konservativt folkefærd. Alligevel vinder eletroniske e-handelsløsninger nu frem hos landets vvs-grossister.

Danske vvs-installatører er vænnet til et højt service- niveau fra deres leverandører, men hvis de fremover vil sikre sig billigere priser og endnu mere præcise leverancer, skal de planlægge bedre.

Det vil sige gøre en større del af indkøbsarbejdet ved at handle ind via internettet, hvor de store vvs-grossister i disse år kappes hårdt om at udvikle nye specialiserede løsninger, der har åbent døgnet rundt.

Når vvs-installatører skal skaffe sig rør, fittings og de 48.000 andre lagerførte varenumre, som de bruger for at kunne udføre deres arbejde, har de fire store landsdækkende grossister og en række lokale grossister at vælge imellem.

Til sammen råder grossisterne over et finmasket filialnet. Ingen vvs-installatør skal køre mere end ti km for at hente en vare, og hvis han bestiller en vare inden kl. 17, kan han få den leveret næste morgen på byggepladsen.

Bedre betjening»Vi har vænnet vvs-installatører til et meget højt serviceniveau. Det er en del af konkurrencen,« forklarer adm. direktør Bent Larsen, der i 16 år har stået i spidsen for landets største vvs-grossist, Brødrene Dahl, der ejes af den franske Saint Gobain-koncern.

Bent Larsen lader til marts stafetten gå videre til Lars Fournais, der kommer fra Grundfos-koncernen.

Bent Larsen peger på, at konkurrencen mellem vvs-grosisterne i dag er benhård både på pris og service. Derfor handler det for grossistleddet om at effektivisere hele vejen op i værdikæden fra salg til lagerføring og logistik.

Mere e-handel»Jo mere vi kan få kunderne til at handle elektronisk, jo bedre kan vi faktisk betjene dem og dermed optimere deres indkøb,« forklarer han.

Brødrene Dahls internetløsning, BDnet, der afløser et gammelt lukket pc-baseret system, har nu fungeret i et år. Ti procent af koncernens omsætning i Danmark går nu over nettet. Men målet er 30 procent inden for de næste tre år.

»Vi har gearet hele vores koncern til denne satsning. I el-branchen oplever vi, at 50 procent af vareomsætningen sker via nettet. Det burde også være muligt på sigt i vores branche,« mener Bent Larsen, der dog erkender, at vvs-branchen traditionelt er mere konservativ end el-branchen.

Undersøgelser af kunde-adfærden hos Brødrene Dahl viser, at godt halvdelen af de kunder, som er logget ind på BDnet, surfer efter vejledninger, varedeklarationer og lignende. Selve informationsdelen af nethandelsløsningen er således helt afgørende for vvs-mestrene.

Fremover gælder det så for Brødrene Dahl om at få flere af de mange logins og hits til at vedrøre varer, som også placeres i den elektroniske indkøbskurv.