Forbrugere som levende reklamesøjler

Levende reklamesøjler er det seneste påfund i kampen om forbrugernes gunst. Nøje udvalgte personer i mærketøj, der skal lokke i ungdomskredse.

Skjulte reklamer er i stigende grad blevet virksomheders foretrukne metode. Det seneste påfund i Danmark er unge, smarte og nøje udvalgte personer, der bliver hyret til at være levende reklamesøjler, uden at forbrugerne omkring dem ved det og kan gennemskue det.

Mærkevareambassadørerne, som firmaerne kalder deres forlængede salgsarm, opererer hovedsageligt i ungdomsmiljøer, på caféer og dansesteder, hvor de sørger for at vise deres sponsorerede tasker, sko og mobiltelefoner frem.

Den ny reklameform kommer fra USA og Storbritannien, hvor reklamebranchen har fundet ud af, at markedsføringsmetoden er meget effektiv, fordi forbrugere er tilbøjelige til at kopiere andre, som, de mener, har en smart stil. Mærkevareambassadørerne kan derfor ubemærket påvirke folks købevaner.

Den danske Forbrugerombudsmand, Hagen Jørgensen, kalder udviklingen for uacceptabel og opfordrer til, at man i Danmark for alvor gør op med virksomhedernes gradbøjninger af loven.

/ritzau/