Fokus på fup virker

Status. 123 henvendelser på 34 forskellige virksomheder er foreløbig resultatet af ErhvervsBladets kampagne mod fupfirmaerne, og nu begynder effekten at vise sig.

Fupfirmaer i Fokus kører nu på anden uge, og bunken af henvendelser fra fupramte virksomheder fylder det meste af redaktionslokalet. Samtidig vokser antallet af henvendelser fra læsere, der har haft glæde af kampagnen. - Fupfirmaerne bliver ikke prioriteret hos politiet. Derfor er det utrolig nyttigt, at medierne bliver ved med at fortælle om fupperne, og på den måde skaber opmærksomhed omkring dem. Opmærksomhed, der kan være med til at begrænse deres forretning, forklarer jurist i Håndværksrådets, Jeppe Rosenmejer. ErhvervsBladet glæder sig over de mange henvendelser, vi har haft fra læsere, der har undgået at blive fuppet, fordi de har læst om den pågældende virksomhed i en af kampagnens artikler.

Hjælp til advokaterBevisførelsen er det største problem for de firmaer, der forsøger at føre civile retssager mod fupfirmaerne. Derfor har ErhvervsBladet kontakt til to advokatfirmaer, der er ved at bygge sager mod to at de mest kendte annoncefupfirmaer. Vi hjælper med at formidle kontakten til virksomheder, der er enten er blevet ofre for fupperne, eller som på anden vis har stiftet bekendtskab med det. Så sent som i går kunne vi for eksempel henvise et af advokatfirmaerne til en person, der tidligere har været ansat som sælger i et af fupfirmaerne.

Ryggen mod lovenErhvervsBladet ville gerne offentliggøre listen med navne på de virksomheder, som vi er blevet bekendt med i løbet af kampagnen, men her har persondataloven lagt pigtråd ud over vejen. - Man må ikke lave registrer, uden at man har fået lov til det. Et advarselsregister ville være temmelig indgribende over for dem, der bliver advaret mod. Det kunne få store og måske uretmæssige konsekvenser for deres forretning, fortæller Jeppe Rosenmejer, der i sit virke på Annoncehajhotlinen arbejder med præcis samme problemstilling. - Vi har ansøgt datatilsynet om tilladelse til at offentliggøre navnene på fupfiramerne på nettet. Men der er en række vanskelige betingelser, der skal være opfyldt, før vi kan få lov til det, siger Jeppe Rosenmejer. Og imens Datatilsynet behandler sagen, krydser vi andre fingre.

De tavse fuppereI løbet af kampagnen har ErvervsBladet gjort sig mange overvejelser omkring, hvilke virksomhedsnavne, vi kunne tillade os at eksponere i forbindelse med fupperierne. Det er en hårfin balancegang at undgå injuriesager, når man omtaler bedrageriske forretningsmetoder hos firmaer, der ikke er blevet dømt for deres aktiviteter. Men foreløbig har vi klaret frisag. - Fupfirmaerne er nok ikke interesseret i at gøre yderligere opmærksomme på sig selv. Og mon ikke I havde hørt fra dem, hvis de rent faktisk havde rent mel i posen, gætter Jeppe Rosenmejer.