Første bølge af overskud i danske netvirksomheder

Læs mere
Fold sammen
Danske net-virksomheder har tilsyneladende brudt en åre-lang tradition for dundrende million-underskud.



En række

af de mest kendte internet-baserede virksomheder har netop gjort kassen op for 2003, og langt flere end tidligere har nu overskud

på bundlinjen.



2003 blev året hvor så forskellige danske net-virksomheder som Euroinvestor.com, Groupcare,

Flybillet.dk og Zapera.com m.v. for første gang kan skrive årets resultat med sort. Men mange flere net-virksomheder er

kommet på rette spor, og er på vej til at sende bundlinjen i plus, eller har som Telmore, Scannet og Jobindex leveret

pæne overskud til ejerne gennem flere år.



- Netvirksomhederne har været igennem nogle hårde år,

hvor de har fået tunet forretningen til at give overskud. Det er positivt, at de nu begynder at få udbytte af deres anstrengelser,

siger direktør Morten Kamper fra FDIH, der er brancheorganisation for de danske nethandlende.



Han mener, at de begyndende

overskud i netbranchen også er tegn på at internet for alvor er slået igennem som salgskanal i Danmark.

Positiv

pengestrøm

Professor Niels Bjørn Andersen fra Handelshøjskolen i København peger på, at netvirksomhederne

nærmest er piskede til at give overskud.



- I dag er det næsten umuligt at hente risikovillig kapital hos investorer eller

banker. De internet-baserede virksomheder skal som minimum kunne kunne bidrage positivt til pengestrømmen, ellers er der stor

sandsynlighed for, at de er blevet lukket, siger han og fortsætter:



- De ædruelige prognoser fra 1999 om vækst

på 30 til 40 pct. i internet-baserede virksomheder om året frem til 2005 holder stadig, siger Niels Bjørn-Andersen.



Blandt

netvirksomhederne er en af de gennemgående forklaringer på fremgangen den høje penetration på internet. Ikke

mindst den hastige udbredelse af hurtigt internet (ADSL) til private og erhverv. De fleste danskere har adgang til internet. Adm.

direktør Esben Elmøe fra Groupcare melder også om en adfærdsændring blandt de danske netbrugere.



-

Betalingsvilligheden på internet er steget markant i forhold til tidligere. For to et halvt år siden var folk bange for

at bruge dankort, og forventede at alle ydelser på internet var gratis, siger han.



De begyndende overskud kan også

forklares med ændringer i virksomhedernes adfærd.



- Virksomhederne har ændret fokus fra, at man tidligere skulle

vokse hurtigt og gerne i udlandet, til at man skal tjene penge, siger Esben Elmøe.