Fødevareproducenter presses fra øst

Danske fødevarer vil fremover få hård konkurrence fra billige østeuropæiske produkter. Det presser de danske fødevareproducenter, som i stigende grad vil satse på eksport.

Læs mere
Fold sammen
Danske fødevareproducenter går en hård tid i møde, for fremover vil polske pølser og ungarsk kød tage pladsen på hylderne i detailhandelen fra mange danske produkter. Hos landmændenes brancheorganisation, Dansk Landbrug, jubler man ikke over meldingen fra detailbranchen.

»Men vi vil heller ikke gå i panik, for vi er vant til at eksportere, og konkurrencen vil blive udvidet mere og mere. I det spil kan jeg kun opfordre forbrugerne til at sammenligne pris og kvalitet. Kigger vi alene på pris, er det svært for de danske varer at følge med. Vi er derfor på udkig efter bevidste forbrugerne. Selvfølgelig vil vi meget gerne have en stor del af hjemmemarkedet - for det er nu engang bedst at afprøve varerne i sin egen baggård,« siger viceformand i Dansk Landbrug, Henrik Høegh.

Og prisforskellene er store. I følge det uafhængige analyseinstitut Retail Institute Scandinavia er mærkevarer i fødevaresektoren op til 40 pct. billigere i de tidligere østlande.

»På fødevarerområdet er der store prisforskelle. Det har lagt et pres på priserne for fødevareleverandører i hele Vesteuropa. På kort sigt vil vi derfor se, at der vil dukke flere østeuropæiske varer op i de danske butikker,« siger administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia, Bruno Christensen.

To tredjedele eksporteret
Over to tredjedele af den danske fødevareproduktion på i alt 87 mia. kr. bliver i dag eksporteret, og tallet har ligget stabilt de sidste fem år. I Landbrugsraadet har man endnu ikke mærket, at de østeuropæiske fødevarer i større og større mængder bevæger sig ind over den danske grænse.

»Den internationale konkurrence har været der længe, og udvidelsen mod øst har ikke medført mærkbare ændringer endnu,« siger vicedirektør i Landbrugsraadet Claus Søgaard-Richter.

Claus Søgaard-Richter vil dog ikke kommentere på, hvordan Landbrugsraadet venter, at det vil gå for de danske fødevareproducenter i Danmark, men han fremhæver, at det i sidste ende er op til forbrugerne at bestemme, hvilke fødevarer der skal ligge i køledisken.

I brancheorganistionen, FødevareIndustrien, ser man parakdoksalt nok positivt på østudvidelsen, for det åbner ifølge chefkonsulent, Jens Holst-Nielsen, døre for den danske fødevareeksport.

»Det, der betyder mest for os, er markederne uden for Danmark, for det er der, vækstmulighederne er. Vi har derfor set frem til en udvidelse mod øst, hvor vi ser store eksportmuligheder på grund af den stigende velstand,« siger Jens Holst-Nielsen.

Småkager, kød, slik, chokolade og fisk er ifølge FødevareIndustrien store eksportprodukter til de tidligere østeuropæiske lande. Tyskland, Storbritannien og Japan er dog stadig langt det største eksportmarked for danske fødevarer med en andel på næsten halvdelen af fødevareeksporten.