Focon har lagt skinnerne til ny vækst

Togsystemer. Ordremængden er næsten dobbelt så stor som for et år siden, blandt andet med leverancer til højhastighedstog i Kina, Rusland og Frankrig.

Focon Electronic Systems A/S, der er Europas førende leverandør af passagerinformationssystemer til tog, nåede i 2006 endestationen med sine vanskeligheder på et svingende internationalt togmarked. De kommende år tegner betydeligt lysere.

- Fremtiden ser spændende ud. Vi har jagtet en masse projekter, som vi har vundet, og tyngden af dem ligner i den sofistikerede ende af togmarkedet, hvor vi gerne vil være. Desuden er mange af dem på eksportmarkeder uden for Europa, siger Focons adm. direktør Niels-Henrik Hedegaard.

En af de aktuelle ordrer er levering af elektronisk passagerinformation og -underholdning til 57 højhastighedstog til det kinesiske jernbaneministerium, der forbereder infrastrukturen til OL i Beijing næste år. Hovedparten af produktionen foregår i Danmark, mens der gennem Focon-ejer MarkIV's kontor i Shanghai, som Sønderborg-virksomheden er en drivende kraft bag, hentes halvfabrikata fra lokale leverandører.

Fire store togbyggere Focons ordremængde på et trecifret millionbeløb er næsten dobbelt så stor som for et år siden, da krisen i efterspørgslen kradsede betydeligt mere. Blandt ordrerne er også en aftale med togproducenten Siemens om at levere informationssystemer til otte højhastighedstog i Rusland, der har været et svært tilgængeligt marked.

- Vi er lidt heldige med, at vi ikke først skal etablere salgsselskaber på de enkelte markeder og vente et til to år på de første ordrer. Fire store togbyggere opererer på verdensplan, og holder vi os på god fod med dem og magter opgaverne, er der gode muligheder for at følge dem ud i verden, siger Niels-Henrik Hedegaard.

Den største enkeltordre er som underleverandør for Bombardier Transportation, der skal levere 172 togsæt af nye højhastighedstog til Frankrig. Focon står for den visuelle del, typisk displays, og lancerer et helt nyt produkt til de franske tog.

I den tunge ende af markedet for passagerinformationssystemer har Focon to europæiske og en amerikansk konkurrent, og branchen er inde i en konsolidering. En tysk producent er for nylig gået konkurs, og en engelsk er i vanskeligheder.

Udsigt til pæn vækstSelv om Focons produktion de seneste fem år hovedsageligt er foregået hos GPV-koncernen og ETK Elektronik A/S i Stilling ved Skanderborg, vokser medarbejderstaben i Sønderborg nu atter. I foråret ansatte selskabet således 8-10 nye medarbejdere, fortrinsvis software- og hardware-folk, og har passeret 80 ansatte.

Som projektorienteret virksomhed oplever Focon ofte, at ordrerne kommer i klumper, og at der er store udsving i omsætningen fra år til år.

De kommende tre år er forventningen en årlig vækst på 10-20 procent, i år endog 20-25 procent, hvilket skal ses i lyset af, at omsætningen på bare to år nærmest er halveret. Med den aktuelle ordremængde ser virksomheden med sindsro to-tre år frem, og flere kontrakter rækker endnu længere ud i fremtiden.

Indtjeningsmæssigt venter Focon i dette regnskabsår at gå i plus, efter at underskuddet i det seneste regnskab blev øget med godt fem mio. kr. til 7,3 mio. kr. før skat.