Flygiganter kræver Norwegian ud af USA

De fire store amerikanske flyselskaber presser Obama-regeringen for at få den til at forbyde Norwegian at flyve til USA. »De er bange for os,« siger Norwegian.

Selv om det norske lavprisselskab Norwegian ikke er kommet smertefrit fra start med sine transatlantiske flyvninger til USA, har selskabets forretningsmodel alligevel skabt stor røre hos de amerikanske flyselskaber, der er stærkt utilfredse med de ansattes arbejdsvilkår og ikke mindst registreringen i Irland. Foto: Kyrre Lien/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis de store amerikanske flyselskaber får deres vilje, kan danskerne glemme alt om billige billetter med Norwegian til USA.

De fire førende selskaber – Delta, United, American og US Airways – er sammen med den amerikanske pilotorganisation gået til Obama-regeringen for at få den til at forbyde den selskabskonstruktion, som gør det muligt for nordmændene at tilbyde de priser, som de gør.

Norwegian er allerede begyndt at flyve direkte fra København til Fort Lauderdale i Florida og vil senere på foråret – hvis alt går vel – begynde at flyve direkte til New York og Los Angeles.

En enkeltbillet til New York kan fås til 999 kr., hvis man er heldig og hurtig, og dermed har Norwegian gjort noget, som ingen flyselskaber har turdet i det meste af en generation.

I 1978 tilbød briten Freddie Laker og hans selskab Skytrain som de første discountbilletter over Atlanten, indtil da havde de store selskaber taget monopolpriser og gjort et besøg i USA til en fornøjelse for de få, men Lakers priser var ikke meget dyrere end en charterrejse, og i Danmark matchede bl.a. Tjæreborg Rejser priserne.

Verden var pludselig ny og stor – i det mindste indtil 1982, hvor Freddie Laker gik fallit. De store selskaber dumpede priserne og tilbød bedre service og mange flere afgange, og da Laker og de andre småkonkurrenter var ude af billedet, kunne de så skrue priserne op til noget nær monopol-niveau igen.

Lex Laker har været som en forbandelse for luftfarten, selv fanden-i-voldske selskaber som Ryanair og EasyJet har ikke skullet nyde noget af at krydse Atlanten, og Norwegian har da også fået en lynlektion i lakerisme.

Deres fly, Boeings såkaldte Dreamliner, har været forfulgt af tekniske problemer, og Norwegians ground service i USA har været plaget af uheld, som bl.a. de danske tabloid-medier har givet fuld gas, og det har alt sammen presset selskabets aktiekurs, som siden i sommer er faldet med 40 pct.

Ifølge Business Week ejer shortsellere nu 18 pct. af Norwegians aktier – det vil sige investorer, som satser på, at selskabets aktier vil falde dramatisk.

Men den største forhindring kommer nu: For at kunne flyve uden om de restriktive norske arbejdstidsregler har Norwegian registreret det datterselskab, som flyver med Dreamlinerne, i Irland, og det betyder bl.a., at nordmændene kan hyre et asiatisk personale til asiatiske priser – fordi det samme selskab flyver til Bangkok.

Det er, hvad de amerikanske selskaber og piloter protesterer imod. De mener, at Norwegians irske selskab er et forsøg på at flyve under bekvemmelighedsflag. Som de skriver i klagen:

Det irske datterselskab »er tydeligvis oprettet for at komme uden om love og regler og indlede et kapløb om de dårligste arbejdsbetingelser. Hvis de får held med det, vil de få en uretfærdig og dramatisk økonomisk fordel over amerikanske selskaber i konkurrencen om passagerer ... Det skal ikke kunne lade sig gøre«, skriver amerikanerne.

De kræver, at Norwegian skal tvinges til at flyve under norske regler og med norsk løn, og hvis selskabet ikke gør det, skal det ikke have tilladelse til at beflyve USA.

Norwegian har svaret igen, og som selskabet siger – det gør kun, hvad bl.a. Finnair og Qantas gør, nemlig at have flymandskab baseret i Bangkok i stedet for i Europa, og det pågældende mandskab er hyret til en konkurrencedygtig løn, og det samme vil ske for »de hundredvis af amerikanere«, som Norwegian også regner med at hyre med tiden.

Amerikanernes klage handler således ikke om arbejdsbetingelser, den handler udelukkende om, at de er bange for Norwegian, siger en talsmand i en pressemeddelelse. Norwegian vil tilbyde priser, der er en brøkdel af, hvad amerikanerne kræver, og det er de store selskaber bange for, lyder det.

I den store sammenhæng er Norwegian naturligvis en småspiller – målt på passagerantal er de fire amerikanske selskaber blandt verdens seks største – og Norwegians få ruter mellem USA og Skandinavien vil ikke vende op og ned på de placeringer. Men det viser, hvordan de store internationale flyselskaber og fagforeningerne vil undgå den udflagning, der præger international skibsfart, og hvordan de vil bruge nationalregeringer og beflyvningsrettigheder for at nå målet.