FLSmidth betaler smørelse

Mens NKT nægter at betale smørelse, betaler FLS rask væk smørepenge til toldere i blandt andet Nigeria og Kina - det kan føre til hårde straffe.

Nogle steder i verden er det på det nærmeste umuligt at operere uden at betale smørelse til for eksempel toldere, mener FLSmidth. Fold sammen
Læs mere
Foto: PETER PARKS

FLSmidth, der har tilsluttet sig FNs Global Compact med globalt accepterede principper om antikorruption, indrømmer nu åbent, at koncernen i et vist omfang gør brug af betaling af smørelse. En praksis der efter britisk lov er lig med bestikkelse.

Mens for eksempel NKT fordømmer, bekæmper og nægter at betale »ekspeditionsgebyrer«, betaler FLS rask væk smørelse til toldere i blandt andet Nigeria, Pakistan, Kina og Sydamerika, hvor smørelse er en indgroet del af forretningskulturen. Det sker på trods af, at der ingen tvivl er om, at smørepenge for selv mindre beløb til embedsmænd og politi-folk er ulovligt i henhold til den nye britiske antikorruptionslov, verdens skrappeste på området.

Ifølge loven er smørelse lig med bestikkelse. Og en lovovertrædelse kan straffes med store bøder og op til ti års fængsel.

Men ifølge FLSmidths topchef Jørgen Huno Rasmussen risikerer FLS at skulle vente i op til trekvart år, før der er grønt lys til at få containere ud gennem havnene. En ventetid selskabet undgår ved at betale smørelse på for eksempel 20 til 40 dollar til toldembedsmænd i blandt andet havne i Afrika.

»Vi kan ikke afskaffe facilitation payments (smørelse, red.) over natten. Der er nogle steder i verden, hvor det i praksis er umuligt at operere for os, hvis vi forbyder vores folk at betale,« siger den administrerende direktør.

Partner Christian Honoré fra revisionsselskabet KPMG, der rådgiver virksomheder i antikorruptionslovgivning, advarer mod brug af smørelse. Hans anbefaling til danske virksomheder er, at de ikke skal tillade bestikkelse i nogen form. Det gælder også smørelse.

»Som virksomhed skal man have en klar holdning til, at det vil man ikke finde sig i. Hvis smørelse er en del af et selskabs måde at drive forretning på, risikerer firmaet at blive idømt en stor bøde og konfiskation af profitten,« siger han.

FLS og hundredvis af andre danske virksomheder, der er aktive i England, skal derfor sikre sig, at de lever op til de nye skrappe regler i den britiske lov. Har et firma et datterselskab i England, kan en overtrædelse af loven i et hvilket som helst andet land i verden, hvor det har datterselskaber, føre til, at firmaet og de involverede medarbejdere bliver slæbt for en britisk domstol.