Flot præstation på uriaspost

Leder. Flemming Hansen har klaret sig bedre end forgængerne

Hvervet som trafik- eller transportminister, som det nu hedder, har altid været en uriaspost.

De færreste ministre har siddet i mere end to år.

Der findes to undtagelser - socialdemokraten Kai Lindberg, som fungerede i 50'erne - , og den nuværende minister, skotøjshandler Flemming Hansen, der tiltrådte i 2001.

Flemming Hansen meddelte i går, at han i en alder af 68 har besluttet at udtræde af Folketinget ved næste valg og dermed også af ministeriet.

I opinionsundersøgelser har Flemming Hansen ikke figureret blandt regeringens mest populære ministre. Men forklaringen er enkel. Vi har alle et nært forhold til trafik- og transportmidler. Derfor er vi også klar med kritik af den ansvarlige minister, så snart noget går galt.

Og det gør det tit i transportens verden, hvor toge er forsinkede og veje blokeret af trafikpropper. Ser man derimod på, hvad Flemming Hansen har opnået, er der grund til at kippe med flaget.

Ministeren har bl.a. skabt bred enighed om en genopretningsplan for det danske skinnenet. Han har fået solgt Scandlines, og senest er der indgået en aftale med Tyskland om etablering af en fast forbindelse over Storebælt.

Flemming Hansen har opnået sine resultater, fordi han i hele sin ministertid har evnet at skabe tillid og troværdighed omkring sin person. De brede forlig, der er indgået på trafikområdet, sikrer samtidig, at resultaterne kan føres videre under regeringer med et andet parlamentarisk grundlag.

Meget mere kan man vel egentlig ikke forlange af en trafikminister. Steno