Kunderne foretager oftere et køb hos Matas, og størrelsen på de enkelte køb bliver gradvist større.
Det er med til at få omsætningen hos Matas til at vokse med fem procent til 1,95 milliarder kroner i andet kvartal.
Det fremgår af regnskabet for andet kvartal i regnskabsåret 2025/2026, som dækker månederne juli, august og september.
I kvartalet har der været i alt 8,8 millioner transaktioner i Matas-koncernen, som inkluderer både Matas og den svenske skønhedskæde Kicks.
Det er cirka 200.000 flere end i samme kvartal året før.
Samtidig købte hver enkelt kunde for flere penge. I andet kvartal var det gennemsnitlige køb på 217 kroner, hvilket er to procent mere end året før, når man justerer for valutaudsving.
- Vi vokser i et marked præget af usikkerhed, fordi vi har de rette varer på hylderne og et univers, kunderne elsker at bruge. Vi får løbende nye brands ind, og vi formår at ramme det, der trender, siger topchef Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.
I regnskabet uddyber han desuden, at kvartalet også har været præget af modvind. Blandt andet udsving i valutakurser og en varm sommer i Sverige, som fik færre til at gå i shoppingcentre.
Mens omsætningen stiger, er indtjeningen på niveau med samme kvartal året før. Efter skat har Matas tjent 24 millioner kroner.
Matas købte svenske Kicks i sommeren 2023. På det tidspunkt havde Kicks over 200 butikker i Sverige, Norge og Finland samt nethandel i de tre lande.
I dag har Matas-koncernen knap 500 butikker på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland.
Det er tidligere blevet meldt ud, at Gregers Wedell-Wedellsborg stopper som topchef i Matas for at skifte til en ledende stilling i en virksomhed uden for de nordiske lande.
Tirsdag eftermiddag meddelte koncernen, at finansdirektør Per Johannesen Madsen skal være midlertidig topchef, indtil en ny topchef er på plads. Han overtager posten 15. november.
/ritzau/
