Flere og flere virksomheder tager afstand fra NRA

Det fatale skoleskyderi i Florida har skærpet debatten om våbenregulering – nu tager detailgiganten Walmart sagen i egen hånd og slutter sig til gruppen, der trodser NRA. Og gruppen er hurtigt blevet stor.

Foto: JOSHUA ROBERTS. Siden skoleskyderiet i Florida d. 14. februar har debatten om våbenregulering vundet frem - den store våbenlobby NRA mærker det nu på forretningssiden. REUTERS/Joshua Roberts
Læs mere
Fold sammen

USA's største detailhandler har trukket en streg i sandet i den amerikanske debat om våbenregulering. I kølvandet på februars skyderi på Stone Douglas High School, har der været tale om at hæve alderen for køb af skydevåben fra 18 til 21 år – et tiltag som den massive våbenlobby National Rifle Association (NRA) er stor modstander af. Nu tager indkøbskæden Walmart selv affære og bliver en del af en større holdningsændring i dele af amerikansk erhvervsliv.

»I lyset af nylige begivenheder, har vi brugt muligheden til at gennemgå vores politik omkring salg af skydevåben. For fremtiden hæver vi aldersgrænsen for køb af skydevåben og ammunition til 21 år,« skriver den amerikanske kæde i en pressemeddelelse.

Wallmart tager yderligere forholdsregler ved at fjerne alle produkter og legetøj fra deres hjemmeside, der ”ligner angrebsrifler”.

Detailgiganten slutter sig dermed til en stadig større del af erhvervslivet, der ændrer holdning til våbenlovgivningen efter skoleskyderiet 14. februar, hvor 17 omkom. Samtidig vokser gruppen, der afbryder samarbejdet med våbenlobbyen, som er de hårdeste modstandere af strammere lovgivning.

National Rifle Association

»Nogle virksomheder har besluttet at straffe NRA medlemskab i en skamfuld udstilling af politisk og borgerlig fejhed.«


NRA svarede lørdag igen ved at kalde virksomhedernes beslutning ”en skamfuldt udstilling af politisk og borgerlig fejhed.”

Fra høreapparater til flyrejser

»At gennemføre en lov, der gør det ulovligt for 20-årige at købe et jagtgevær til jagt eller en voksen, enlig mor fra at købe den mest effektive selvforsvarsriffel på markedet straffer lovlydige borgere for kriminelles onde handlinger,« lød det fra Jennifer Baker, talsperson den magtfulde amerikanske våbenlobby, ifølge CNN.

Den hårde retorik er kendetegnende for NRA’s holdning til større krav ved køb af skydevåben. Men samtidig har spørgsmålet om at hæve aldersgrænsen ikke kun skabt politiske ringe i vandet, og modstanden har sendt NRA ud i et forretningsmæssigt stormvejr.

I løbet af den seneste uge har virksomheder på tværs af brancher afbrudt samarbejdet med våbenlobbyen. De fleste samarbejder omhandler rabatter for de, ifølge NRA, næsten fem millioner medlemmer. Blandt de opsagte partnerskaber findes banker, biludlejning, softwarefirmaer, sikkerhedsvirksomheder, producenter af hørerapparater og luftfartsselskaber.

»Med tiden vil disse mærker blive erstattet af andre, der anerkender at patriotisme og forpligtelsen til konstitutionel frihed er karaktertræk for det marked, som de gerne vil imødegå,« skrev NRA efterfølgende i pressemeddelelse.

Kort efter Wallmarts udmelding trådte endnu en større virksomhed frem. Den amerikanske sportsgigant Dick’s tager nu hæver aldersgrænsen og tager AR-15-rifler, der var en model anvendt ved skyderiet i Florida, af hylderne.

Kilde: CNN Money