Flere kurstæsk til SAS: »Et spørgsmål om tid, før SAS går fra at være vingeskudt til styrtet«

SAS stod op til et yderligere kursfald på seks-otte procent. Flyselskabets udfordringer vælter over hinanden, og derfor vil tilføring af ny kapital være nærliggende i 2022 eller 2023, vurderer investeringsøkonom.

Udfordringenfor SAS på bagkant af coronakrisen er, at der er alt for mange udfordringer, konkluderer investeringsøkonom i Nordnet. Arkivfoto: Søren Bidstrup Søren Bidstrup

Aktionærerne i SAS fik endnu et aktiechok torsdag morgen ovenpå en i forvejen hård uge.

Onsdag blev SAS-aktien barberet tæt på en fjerdedel af sin markedsværdi, efter at en analytiker fra den norske storbank DNB Markets udtalte, at flyselskabet »nærmer sig konkurs«, og at den eneste chance for overlevelse er en rekonstruktion af SAS.

Torsdag morgen faldt aktiekursen så med yderligere seks-otte procent. Efterfølgende fladede den dog ud og endte dagen i et fald på 5,5 procent. Ifølge Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, er de hårde kurstæsk til SAS udtryk for en sammenblanding af en række udfordringer i flyselskabet. Faktisk er udfordringerne så store, at de nærmest falder over hinanden.

»Man må sige, at SAS om nogen har fået covid-19-senfølger. Flyselskabet mærker stadig store efterdønninger af krisen med alt for få passagerer, og det ser ikke ud til at stoppe lige foreløbig. Udfordringen er simpelthen, at der er alt for mange udfordringer,« siger han.

Årsagen til, at aktiekursen igen tager et dyk, er, at flyselskabet Air France-KLM har meldt ud, at det undersøger mulighederne for at rejse ny kapital, mens selskabet gør alt, hvad det kan for at »tilbagebetale statsstøtte«. Det skriver blandt andre Financial Times.

»Når investorerne modtager beskeden fra Air France-KLM, tænker de næppe, at det alene er et problem for dem. Derfor påvirker det direkte SAS på aktiekursen i dag,« siger Per Hansen.

Da den norske bank DNB Markets onsdag talte om rekonstruktion af SAS og en reel risiko for konkurs, faldt SAS-aktien til 1,20 svenske kroner – det laveste niveau siden begyndelsen af december. Samtidig forventer DNB, at SAS kan få barberet yderligere 67 procent af sin værdi.

»Det er sådan set ikke nyt, at der er risiko for konkurs, men det nye er, at man har en relativ stor bank, der slår fast, at hvis ikke pengetanken bliver fyldt op, så er det kun et spørgsmål om tid, før SAS overgår fra at være vingeskudt til at være styrtet,« siger investeringsøkonomen.

Statslig ejerandel er en snubletråd

Samtidig har flyselskabet i denne uge kæmpet med store forsinkelser og aflyste fly på grund af en personalestrejke i SAS Ground Handling, der håndterer baggage i Københavns Lufthavn.

I den forbindelse peger Per Hansen på, at en anden stor udfordring for flyselskabet er den statslige ejerandel. På den ene side er statens støtte en stor styrke, i og med at den holder SAS i luften. På den anden side er det »en ekstrem snubletråd, som forhindrer, at økonomien en gang for alle kan blive tilpasset og løbende kan blive tilpasset de internationale konkurrencevilkår,« siger han:

»Hver gang SAS løber ind i økonomiske problemer, så kan selskabet ringe til onkel Danmark for at få udskrevet en ny check. Det betyder, at når der er en personalestrid, så vil man kigge på den til enhver tid siddende finansminister i stedet for, at arbejdstager og arbejdsgiver selv når til enighed,« siger Per Hansen.

Investeringsøkonomen fra Nordnet vurderer, at der er mindst 50 procent risiko for, at SAS bliver nødt til at følge i Air France-KLMs fodspor og efterlyse ny kapital enten i løbet af 2022 eller 2023. Det kan betyde, at den danske og svenske stat og de øvrige private investorer vil blive nødsaget til at skyde flere penge i flyselskabet, så det kan blive ved med at sende fly på vingerne.

For siden nedlukningen af verden og Danmark i marts 2020 er der gået otte kvartaler, hvor SAS har haft underskud. Og der er intet, der umiddelbart tyder på, at flyselskabet vil begynde at tjene penge i første halvår af 2022.

»SAS kommer tættere og tættere på den smertegrænse, hvor man så at sige flyver på dampene. Så må der ikke gå noget galt, for så kan en hvilken som helst stressende situation blive livstruende, fordi kapitaliseringen er så papirstynd,« siger Per Hansen.