Flere danske jagerfly-ordrer på trapperne

Trods stigende utålmodighed hos erhvervslivet og regeringen over det internationale jagerfly-samarbejde lover projektets øverste ansvarlige, at flere opgaver er på vej. En ordre til A.P. Møller - Mærsk kan være den næste.

Prøveflyvning af en model af det nye jagerfly, Joint Strike Fighter.<br>Foto: Bloomberg/Lockheed Martin Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danmark har udsigt til at få sin milliardstore investering i udviklingen af fremtidens jagerfly adskillige gange igen.

Allerede på nuværende tidspunkt er flere ordrer på trapperne til de involverede danske virksomheder, påpeger den øverste ansvarlige for det interntionale Joint Strike Fighter-projekt med et samlet budget på omkring 3.000 mia. dollar over de næste 40 år i et eksklusivt interview med Berlingske Tidende.

»De danske virksomheder er overordentlig konkurrencedygtige i forhold til vores behov, både hvad angår pris og kvalitet. Vi arbejder ud fra fair konkurrence, og ingen opgaver er på forhånd givet til nogen, bare fordi man er fra et stort land. Vi har hele tiden arbejdet ud fra at returnere investeringerne i form af ordrer, og selv om Danmark er et lille land, kan I være ganske fortrøstningsfulde omkring, at investeringen kommer rigeligt igen,« siger Dain M. Hancock, vicekoncernchef for Lockheed Martin og koncernens øverste ansvarlig for JSF-projektet.

Danmark har i alt bidraget med 892 mio. kr. til projektet. 170 mio. kr. kommer fra virksomhederne Terma, Systematic Software Engineering, Mærsk Data Defence og A. P. Møller-Mærsk. 16 virksomheder er medlemmer af et såkaldt JSF Team, der arbejder på at komme i amerikanernes kridthus.

Tålmodighed nødvendig
Potentialet er ordrer i forbindelse med jagerflyprojektet for flere milliarder kroner, men Dain M. Hancock maner under et kort besøg i København til besindighed i kølvandet på kritik fra såvel de danske virksomheder som økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K), der hidtil har følt sig forbigået af udviklingsprojektets bestemmende virksomheder fra USA og England.

Tiltagende utålmodighed har endda fået enkelte danske virksomheder til at true med helt at trække sig fra projektet.

»Man bliver nødt til at gøre sig det klart, at der her er tale om meget avanceret, teknisk udfordrende og epokegørende projekt, og den slags tager tid. Først skal vi have udviklet et helt nyt design til fremtidens jagerfly, og først derefter kan vi for alvor begynde udviklingen af al den teknologiske isenkram, hvor mange danske virksomheder er stærke. Derfor skal man både i Danmark og andre steder bevare tålmodigheden, så kommer ordrerne,« siger Dain M. Hancock.

Forhandlinger til flere sider
I forvejen har Danmarks største producent af forsvarsmateriel, Terma, landet den første egentlige ordre som direkte leverandør til projektet. Terma skal udvikle de såkaldte »gun pods«, som er holdere til flyenes maskinkanoner, og i løbet af produktionen ventes ordren at indbring mellem en halv og trekvart milliard kroner.

Dertil kommer, at Aalborg-virksomheden Printca ventes på banen for så vidt angår levering af trykte kredsløb samt Corena, der ventes at levere til flyets tekniske informationssystemer.

Lockheed Martin forhandler derudover med blandt andre E. Falck Schmidt, Systematic Software Engineering og Mærsk Data Defence, som Dain M. Hancock aflagde besøg under sit ophold i København.

Transportordre til Mærsk
»Vi blev anmodet om at have tålmodighed lidt endnu. Så er vi i hvert fald stadig tæt på, men vi har endnu ikke fået nogen ordre, og det kan man sige er for få,« siger adm. direktør Steen Knudsen fra Mærsk Data Defence. Samtidig er A.P. Møller-koncernens rederiselskab, Mærsk Sealand, tæt på en milliardordre på at skulle fragte flydele rundt i hele verden i forbindelse med JSF-projektet.

»Vi kender Mærsk-koncernens fine ekspertise med hensyn til store transportopgaver, og derfor vil det være naturligt at have dem ombord, når først produktionen går i gang,« siger Dain M. Hancock.

Med i alt ni lande direkte involveret i jagerfly-projektet vil Maersk Sealands lukrative del af projektet i givet fald komme til at bestå i at sejle flydele fra det meste af verden til Lockheed Martins fabrik i Fort Worth, Texas, for at blive samlet. Når produktionen er i gang fra 2007-08, venter Lockheed Martin at kunne levere ét færdigt fly om dagen.